måndag, oktober 29, 2012

I korvarnas paradis


Fyra dagar i Berlin betydde fyra dagar fulla av nya insikter.
En av de första: det finns nästan oändligt många olika sorters korvar i Tyskland.

Första stoppet efter ankomsten blev nämligen ett av många ”måsten”: delikatessavdelningen på Europas största varuhus KaDeWe. Man tar glashissen upp till sjätte våningen. Där blir man häpen. Så mycket mat! Och så ofantligt många korvar! 1200 varianter, närmare bestämt. Det var smala korvar, tjocka korvar, långa korvar, korta korvar, kokta korvar, rökta korvar, korvar i burk (såg ut som paté), vita korvar, svarta korvar, fyrkantiga korvar, korv i ring … fast falukorv såg vi förstås ingen …

Snabbt blev vi på det klara med att en stapelvara i Berlins matvärld heter currywurst. Den säljs i mängder av kiosker, den finns på restaurangernas menyer. Allmänt ansedd som en kulinarisk höjdare. På KaDeWe serveras den med tändstickstunn friterad potatis och ”hemgjord” sås. Gott, med en Berliner Weisse (öl) till! Efter den lunchen blev det rundvandring. Vi flanerade förbi sylt- och marmeladhyllan, evighetslång, och kryssade genom chokladutbudet som kunde få en hel Marabou-fabrik att blekna.

Ostdisken var stor som en hockeyrink, skaldjursavdelningen rena drömmen, teerna i vackra kinesiska keramikurnor doftade av alla möjliga frukter. Champagnebarerna låg på spottloskeavstånd från varandra, julförpackningar med godbitar i redan framlagda. En liten pälsfodrad kasse för vinterdrycker kändes väldigt originell. Grönsaksdiskarna var minst lika salivframkallande som korvarna.

Nu blev det bara den där enda currywursten av alla de tyska korvarna som vi provade. Kvar finns den överväldigande känslan av artrikedomen i korvarnas paradis.
En sak sörjer jag dock lite: jag kom aldrig till Currywurst-muséet. (Jo, det finns visst!)
Men man ska ju ha något kvar till nästa besök!


Varmfodrat - för vinterdryck?
Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. Härligt korvinlägg. Tyskarna är väl väldigt matglada (korvglada) har jag för mig. Ditt inlägg stöder mitt antagande. Jag, som nu ska försöka gå ner 10 kg (eftersom jag börjar få svårt att plocka upp saker från golvet) ska nog avstå från besök i Tyskland. Dessutom har de väldigt gott öl, som jag endast dricker när jag kommer dit eller till Prag.

    Sen angående din kommentar till PettasKarins inlägg om Färg. Jag brukar också lägga in bilder från nätet ibland, men jag länkar alltid till källan. För det mesta kommer bilden från en annan blogg som också för det mesta inte har någon vidare länk till bilden i fråga.

    Man kan ju många gånger se direkt att det inte är den personen som har bloggen som tagit fotot. Åker vi dit bägge två i så fall om någon kommer på oss?

    Bilder från en tidning får man lägga in om man anger fotografens namn men SAMTIDIGT visar att bilden kommer från tidningen i fråga. Det påstår min goda vän journalisten på NT i alla fall.

    Jag hade ett inlägg för en tid sedan med en bild från NT:s förstasida med rubriken "Vart fan tog du vägen" (gällde solen!)som jag inte gillade. Eftersom den stod på förstasidan fick jag med hela NT:s rubrik och logga och det var helt OK sade min vän.

    SvaraRadera
  2. Hej Musikanta! De där kilona som borde bort är jag väl bekant med ... Om bilder och upphovsrätt: du klarar dej om du som du beskriver visar en tidnings förstasida där bilden bara är en del. "Snor" du ett foto ute på nätet löper du risken att få en fet räkning från fotografen. Handlar det om en annan bloggares bilder är man smart om man helt enkelt ber om lov - det har hänt mej och då tror jag att de flesta säger ja. Men jag har också kunnat se att man laddat ner bilder från min blogg en masse, mest foton på blommor, av en användare i Baltikum. Men som de flesta (tror jag) orkade jag inte forska i saken. Lever man på sina bilder blir det en annan historia.

    SvaraRadera
  3. Underbar väska där på sista bilden... :)

    SvaraRadera
  4. Anonym2:04 em

    Oj,så gott det ser ut!

    Om man åker till Munchen/Munich bör man besöka matvaruhuset KÄFER som är det mest fantastiska jag sett i matväg. Flera våningar av mat och med en restaurang som är utomordentlig. Och champagnebar förstås!
    Allt 5-stjärnigt. Helt klart värt ett besök.
    Precis som KaWeDe verkar vara.

    Så hungrig jag blev av det här - tur att det just är lunchtid :o)

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  5. åj, hört att KaDeWe har typ 500 prickiga korvar, hoppas du hann med deras osttallrik.

    SvaraRadera
  6. P.S.
    Fet korv är rena bantningsmat :)

    SvaraRadera
  7. Nä Hannele osttallriken får jag ta nästa gång - undrar hur många varianter det finns på den????

    SvaraRadera
  8. man valde efter STORLEKEN, typ 3 eller 12 olika sorter...

    SvaraRadera
  9. Thewurst är min favorit. Ibland har jag tur o den finns på "stor-coop".

    SvaraRadera