lördag, februari 02, 2013

Carpe diem i buskarna

Något händer därute. Det hörs.
Fågelkvitter!
I varenda buskage jag passerar på min promenad i det vackra vädret är det full fart på fågellivet. Det är gråsparvarna som piggnat till.

De små rackarna hörs alltså, men syns knappt. I perfekt kamouflagekostym far de runt mellan grenarna, landar en kort stund för att strax byta position. Posera för min kamera vill de verkligen inte, rena Greta Garbo-takter som kräver en betydligt tjusigare optik än den jag förfogar över. Inte är de väl särskilt omtyckta heller, liknas ofta vid flygande råttor. Och nog för att jag deklararet att jag har pippi på fåglar (klicka på etiketten pippi här på bloggen!) men då handlar det inte om levande exemplar.

Men det glada kvittret tar jag tacksamt emot. Det ger en aning om vår, sedan får meteorologerna säga tusen gånger till att vi har mer vinter att vänta. Gråsparvarna reagerar på dagsläget. Carpe diem, kvittrar de alldeles uppenbart där i buskarna. Och de är många. Hur många är förstås omöjligt att avgöra så här i en hast.  

Nog är vi väl åtskilliga som på frågan om vilken fågelart som är allra vanligast i vårt land skulle svara just gråsparv? Jag skulle definitivt göra det. Om det nu inte vore så fiffigt ordnat att jag vid det här laget vet bättre.

För det är inte de små gråbruna som är allra vanligast. Nej, vi måste byta färgskala, tänka gul-svart i stället. Eftersom svaret på vanligaste fågelarten faktiskt är talgoxe. Detta kunde slås fast i årets nyss genomförda fågelräkning, som genomförs sista helgen i januari varje år. Nu gäller räkningen besökarna vid våra fågelbord, de som gömmer sig i skogen kommer inte med i statistiken – men ändå!

Det är Sveriges Ornitologiska Förening (SOF) som genomfört räkningen, för åttonde gången, och jag häpnar över resultatet. Mina blyga gråsparvar hamnar först på tionde plats, slagna av såväl pilfink och blåmes som domherre och koltrast. I min värld skulle exempelvis skatan, den stiliga i moderiktigt svartvitt, komma tvåa, men den är åtta. Hela listan kan du läsa här.

Fast just i dag var det hur som helst gråsparvarna som dominerade fågellivet. Verkar vara helt nöjda med sin tiondeplats på listan. Och det har vi ju alla fått lära oss: att det är ädlare och viktigare att delta än att vinna.

Gråsparven blir aldrig en vinnare. Det är den för Garbo-lik för … men liksom Garbos existens är evig i mångas minne stannar gråsparven också kvar. Det tror jag vi kan lita på. Carpe diem är en bra princip, också inne bland buskarna!

Copyright Klimakteriehäxan
Om du klickar på bilderna här på bloggen ser du dem i större format.

6 kommentarer:

  1. Anonym4:56 em

    Jag tror också på våren!

    Anne

    SvaraRadera
  2. Anonym10:55 fm

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Anonym1:48 em

    Jag är visserligen lite trött på användandet av uttrycket ´carpe diem´
    - fånga dagen, varför det, vad har den gjort dej?, som Jonas Gardell säjer -
    men vårtecken kan man nog inte tröttna på om man bor i mörka ´winter-wonder-land´ från okt-mars/april med längtan efter ljusare tider.

    Viva småfåglar! av alla de sorter om dom innebär att våren är på väg.
    Och framför allt om dom inspirerar Häxan att fortsätta blogga :o)

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  4. Kulsprutan - jag använder uttrycket ytterst sällan, håller med dej om att det poppar upp lite väl ofta. Men man får väl göra ett och annat litet undantag ...?

    SvaraRadera
  5. Anonym11:56 fm

    Undantag måste finnas - annars blir det ingen regel :o)

    Kulsprutan

    SvaraRadera