fredag, februari 08, 2013

Citat om män som hatar kvinnor

”Det som är bra med den senaste tidens vittnesmål är att näthatet förlorat sin udd. Jaha, det är inte mig de hatar. De bara hatar, i stort sett alla kvinnor som tar ton. Känslor som förmodligen alltid funnits, bara inte varit så synliga.”

-Britta Svensson skriver krönika i dagens Expressen med anledning av den uppkomna debatten om hot och hat på nätet.

”Näthatet måste upphöra. Vi måste med gemensamma krafter göra allt som står i vår makt för att ord som slyna, hora, fitta ska utplånas. Det känns hoppfullt. Jag skulle vilja att vi börjar med barnen.”
 
-Sanna Lundell skriver krönika i dagens Aftonblad, i samma ämne som kollegan på Expressen.

3 kommentarer:

  1. Jag lever tydligen i skyddad verkstad... visste ju att en del kvinnor som sticker ut får hemska mail, men jag visste inte att det är så utbrett. Bara i dag har jag läst om två kvinnor, en kändis och en lokalpolitiker, som blir förföljda av hatiska snuskmail. ¨
    Jag tror ju inte att de hatiska männen tänker att det är för att få bort kvinnor från politiken, så långt tänker de nog inte, men det kan bli så.

    SvaraRadera
  2. Anonym11:59 fm

    Jag undrar om männen hatar kvinnor eller bara är rädda för oss. ´Attack är bästa försvar´ tycks en del tro.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  3. bosse314:23 em

    Näthatet har väl ofta sin grund i den bedrövliga umgängeston som råder på våra skolor. Könsord av grövsta slag förefaller vara det naturliga sättet att kommentera sina skolkamrater.

    Kan man möjligen tänka sig en bred och jättepedagogisk kampanj i våra skolor. Om ishockyproffs, populära artister och andra coola typer konstaterar att det inte skall vara inne att hata och förtala, ja det skulle möjligen bita bättre än när töntiga läraren förmanar.

    SvaraRadera