onsdag, februari 13, 2013

Citat om döda hästars öde

”Kan man både vara upprörd över lurendrejeriet med hästlasagnen och tycka att vi egentligen borde äta betydligt mer av just sådant kött? Visst kan man det! /.../ Enligt min mening borde vi äta mer av detta fyrfotadjur och inte mindre. Vi har i dag fler hästar än kor i landet och av de tusentals hästar som dör varje år är det bara en mindre del som används till mat. Resten grävs ned eller eldas upp. /.../ Och ett djur som åtminstone i Sverige vanligtvis motioneras och pysslas om under sin levnad borde man väl som köttätare med ganska gott samvete kunna lägga på tallriken.”

-Svenska Dagbladets välrenommerade matskribent Mats-Eric Nilsson gör ett klokt inlägg i den inflammerade debatten om hästköttet som sålts som ox-. Läs hela hans text här!

8 kommentarer:

  1. För min del är väl inte det hemskaste att äta hästkött. För mig handlar det om att jag ska kunna lita på vad det står på paketet. Står det nötkött ska det vara nötkött. Annars ska det stå hästkött.

    SvaraRadera
  2. Anonym12:54 em

    Minerva-restaurangen i Sthlm på 1960-talet. Specialitet hästkött.
    Finns Minerva kvar?

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  3. Asta - precis!!!
    Kulsprutan - Minerva ligger kvar på Kungstensgatan och har så vitt jag vet fortfarande häst på menyn - men det var åratal sen jag var där, gott var det i alla fall då!

    SvaraRadera
  4. Det är absolut inget fel i att äta hästkött, vem har inte gjort det, för det är nog många gånger det man får när man beställer oxfilé på restaurangen.

    Det som är fel i den här aktuella frågan är ju att det inte stod på lasagnen att den innehöll hästkött. Vi måste kunna lita på att innehållsförteckningen stämmer.

    Sen tycker jag att det är hemskt att all den här maten ska slängas.

    SvaraRadera
  5. jag tycker om hästkött, men då har jag valt det själv. Och vi ska inte skylla på Rumänien, när de levererar hästkött, så talar de om det... Det är någon i Frankrike som vill tjäna pengar, landet som vill ha massa jordbruksstöd...

    SvaraRadera
  6. Alla barn i skolan åt lasagne, utom Conny - för det var hans ponny...

    Visst hette det väl "hamburgerkött" förr när hästköttet var smörgåspålägg? Jag känner bara till det i den formen. Det var jättegott!

    SvaraRadera
  7. Hamburgerkött finns fortfarande på de flesta kyldiskar, inte riktigt lika gott som förr, men fint med pepparrot på mackan.

    SvaraRadera
  8. Hamburgterkött var urgott en gång i tiden men dagens variant är inte alls i klass med den gamla - kan det verkligen vara hästarnas fel????

    SvaraRadera