tisdag, februari 12, 2013

Tisdagstema VÄNTAN

Så är den äntligen över, väntan på Årets Semla.
För idag var det dags. Semmeltisdagen. Fast det heter Fettisdagen.
Ungefär fem miljoner svenskar har i dag klämt i sig en kaloristinn bulle, bemängd med mandelmassa, vispgrädde och florsocker.

En del bagare försöker förnya institutionen Vanlig Svensk Semla. Man erbjuds karlsbadersemla, saffrans- eller chokladvarianter. Ryktet går att det till och med går att få fettisdagsbulle med lakritssmak. Något konditori har försökt sig på att lägga till blåbär, seriösa semmelspanare har också sett spår av kanel.

Men majoriteten håller sig till den klassiska varianten, oftast i sällskap med kaffe eller kanske te. En uppgift att man också kan dricka porter till semla cirkulerar, men den har jag ytterst svårt att tro på. Däremot har jag prövat på hetvägg, alltså att äta bullen i en tallrik med varm mjölk. Vilket inte var så tokigt alls, fast man fick ju slänga i sig godsaken innan brödet blötts upp till oigenkännlighet.

Semla har blivit en lyxig fikabrödssort. Inköpt på "finbageri" kostar den ofta över 30 kronor, samtidigt som man i vanlig matbutik kan få två för 25  men då har mandeln i regel ersatts av aprikoskärnor, väldigt ätbart det också speciellt för den som vill ha lite koll på kronorna.

Gratis är förstås som alltid  annars gott. Och enligt Svenska Semleakademin blev 38 procent av svenskarna i fjol bjudna på semla av sin arbetsgivare. Samma lycka drabbade mig idag. Fin sort var det i kartongen dessutom. Smakade väldigt, väldigt gott!
Vilket bevisar en gammal tes: den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Men alla har förvisso inte väntat.
För visst, semlor har funnits sedan mitten av december. Kanske med tanke på Ture Sventons ättlingar, vad vet jag? Men ibland måste man ta avstånd från även sådana trivsamma personer som deckar-Ture.

Denna Fettisdag blev i alla fall Tisdagstemat just VÄNTAN.
Hoppas att inte du heller behöver vänta längre på ett litet semmelkalas!

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Även hos mig är dagens bild en semla.

    SvaraRadera
  2. :-)

    schhhhhh jag åt en semla för längesedan......och ingen idag.

    SvaraRadera
  3. Semlor är gott...
    Jag fick en av min arbetskollega idag.
    MUMS var det.
    Ha det bra!
    Kram Kakan

    SvaraRadera
  4. Anonym12:51 em

    Åhhh semlor.......mums. Fast ALDRIG med upplösande "hetvägg". Det provade jag en gång och gör aldrig om. Kladdig geggamoja.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  5. Semlor är gott. Jag vill ha den klassiska varianten. Undrar varför just semlan ska varieras. Vill man ha choklad finns det ju annat med choklad, som biskvier. Låt semlan vara, fjantigt med alla nya smakvarianterna tycker jag. Hetvägg har jag också testat, brukar bli någon semla varje år med varm mjölk. Blir mer som en måltid på det sättet.
    Kan hålla med om att de tar en högt pris, bagerierna tjänar säkert bra på semlorna de säljer. Så man kan lätt förstå att de gärna förlänger säsongen på semlorna.
    Ture Sventon är en fiktiv detektiv som kanske bidragit till semlans populäritet. :-)

    SvaraRadera
  6. Visst är semlor jättegott. Vill komma med en kommentar om hästkött. För ett bra tag sen var vi bjudna på middag, och vi fick gissa vad för kött det var. Underbart gott, just hästkött, köpt i Danmark.Varför kan man köpa kalv- eller lammkött, de är väl också "gulliga"
    Ha det gott

    SvaraRadera
  7. Jag hoppas att ni semlaälskare (verkar vara många, som deltar i utmaningen, som väntat just på den) inte ska behöva vänta ett helt år på nästa semla!

    SvaraRadera
  8. Å, visst ät det gott med en semla på fettisdagen! Jag väntar alltid till just denna tisdag med att äta semla, sen kanske det blir någon till innan jag väntar på nästa års fettisdag!

    SvaraRadera
  9. Semlans vänner är många, helt klart! Och alla orkar nbaturligtvis inte vänta till Dagen D. Lika lite som man kan behärska sig till att trycka i sig en enda på hela säsongen ...

    SvaraRadera
  10. väntan på Semlan... jag väntade i alla fall över nyår

    SvaraRadera