tisdag, februari 19, 2013

Tisdagstema LILA

När tisdagstemat är LILA kan jag inte låta bli att tänka på blåfrusna näsor i råkall, snål vinterblåst. Men jaser ingen att fotografera och skulle kanske inte ens våga om jag hittade en lämplig kandidat ...

Fast nog finns det väl roligare saker. Som accessoarer, en klocka med såväl urtavla som band i vackert lila. Få eller inga saker gjorda av människohand slår förstås inte Campanulans blomklockor. De verkar ha högsäsong just nu och fortsätter hyggligt nog att blomma bara de får ganska rikligt med vatten.

Den här krukväxten är faktiskt snällare än så: den övervintrar. Till och med under ytterst knappa förhållanden. För något år sedan slängde jag ut en trist Campanula i en balkongkruka. Plötsligt blommade den om - och inte nog med det, den övervintrade! Inte bara en utan två vintrar! Kanske hade den levt ännu längre om den inte råkade ut för en liten "olyckshändelse" och dödades obarmhärtigt.

Är lila modernt då? Inte en aning. Jag skulle väl snarast vilja hävda att det aldrig är omodernt med lite violetta  toner. Och visst är lila sorgens liturgiska färg, men det kan man väl ändå få bortse ifrån och bara njuta av lite färg och skönhet, särskilt en grå februaridag som denna?

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Vet inte heller om det är en modefärg. Men en passande färg för att lyfta och piffa denna grå februari dag :-)

    SvaraRadera
  2. Det verkar nästan som att lila är modernt igen. Tyckte jag såg massor med lila prylar och kläder när jag var på stan. Klockan är inget för mig men den är läcker. Tacksamma blommor du har, lycko dig! :)

    SvaraRadera
  3. Visst är det trevligt med färg en gråmulen vinterdag när det faller lite ny snö. Den blir nog snabbt smutsig och grå, tänk om snö blev lila när den smälte. Lila vårfloder! ;-)
    Skulle gärna se lite olikfärgade panséer i mina blomlådor, kanske någon med lila blomblad, men det finns inga blommor ännu på balkongen. Våren törs inte tränga sig på, ännu.
    Klockarmbandet var läckert, även om jag inte tror det passar mig. Fast kanske skulle jag slå till med lite lila igen... det är ju riktigt snyggt.

    SvaraRadera
  4. Campanulaen er alltid vakker og den gjør godt for vintersjeler.
    Ha en fin dag.
    Mormor

    http://www.starbear.no/mormor/2013/02/19/lilla-kjaere-noen/

    SvaraRadera
  5. Lila är snyggt, i synnerhet i olika kombinationer. En campanula lyser alltid upp!

    SvaraRadera
  6. Min favoritblomma! Bytte batteri till min klocka hos urmakaren i går och konstaterade att det finns få roliga klockor till tanter, bara i barnstorlek...

    SvaraRadera
  7. Anonym3:27 em

    Modernt eller inte modernt vet jag inte. Men här i Spanien brukade det vara den första färgen änkorna fick ha efter ett år som svart sorgklädda,
    så ett visst hopp och ny framtid borde den representera i alla fall.
    Snygg klocka med vill-ha-faktor! Blommorna är också fina.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  8. Vackert med lila både i klockor och blommor! Men en blå/lilafrusen näsa, nja nej tack. Vilken tur att du inte stötte på någon att fotografera!

    SvaraRadera
  9. Fin klocka.. vill ha...
    Ha det bra!
    Kram Kakan

    SvaraRadera
  10. Den som är sugen på klockan kan gå till närmaste Ur & Penn - billig är den till råga på allt!

    SvaraRadera
  11. Du har rätt att lila är fastans färg i kyrkan. Men jag ska nog inte ta på mig en rosalila halsduk i alla fall till min f.ö. svarta dress när jag ska spela på söndag. Det skulle nog anses lite opassande :-)...
    Lila blommor är oerhört vackra tycker jag också. Klockarmbandet är tjusigt - går bra ihop med svart, blått och grått, färger som jag har mycket av i mina kläder.
    Ingrid

    SvaraRadera