fredag, februari 22, 2013

VANLIGT i Veckans fönster

En alldeles vanlig benjaminfikus med alldeles vanligt (och alldeles för mycket) damm på bladen. På plats i ett alldeles vanligt fönster mot en inte riktigt lika vanlig blå himmel men med alldeles för vanlig snö på marken där ute.

Så kan det se ut när temat för Veckans fönster är VANLIGT. Världen är ju full av dammiga benjaminfikusar. Kan någon ge tips om hur man blir av med dammlagret? Jag har testat duschen, men kommit fram till att man egentligen behöver gnugga varje blad för att resultatet ska bli lyckat. Och det handlar om ganska många blad, faktiskt ... även om det vissa perioder verkar som om lövfällningstiden är inne. Men det är klart, ingen växt har väl eviga blad ens om de råkar tillhöra arterna som kallas "evigt gröna".

Hoppas att vi får en angenäm helg med fortsatt blå himmel! Då behöver man ju inte sitta inne och stormglo på en dammig krukväxt!
Om du klickar på länken hittar du många fler vanliga fönster!

Copyright Klimakteriehäxan

18 kommentarer:

  1. Har inga tips om hur man får bladen dammfria och glänsande men det är skönt att se ett vanligt fönster med en vanlig krukväxt!

    SvaraRadera
  2. Anonym8:54 em

    Gillar fönster med blå himmel utanför, undrar om de finns att köpa på byggvaruhuset?

    Min bror hade en och samma benjaminfikus i 20 år, slängde den i somras när han flyttade, den var fortfarande fin då.

    SvaraRadera
  3. Jag brukar använda dammsugare för att bli av med damm. ;)

    Nähä, inte det. Prova dammtrasan då. Vifta lite med den så hamnar dammet kanske någon annanstans där dammsugaren kan ta hand om det. :)

    SvaraRadera
  4. Benjaminfikusar är nog ganska vanliga i vanliga svenska fönster. Har dock inget tips om hur dammet tas bort.

    SvaraRadera
  5. Byt ut den mot en växt med större blad! Det var längesedan jag hade en benjaminfikus,dessutom är de inte bra för allergiker.
    Det var ett ganska trist råd!
    Nåja,blå himmel är jag inte bortskämd medså jag tackar och bockar!

    SvaraRadera
  6. Stormglo...hi hi..vilket roligt ord..ja du dammet får man väl typ duscha av..då får ju växten dessutom lite vatten samtidigt..

    SvaraRadera
  7. Inte är det en Benjaminfikus väl??
    Jag tycker det ser ut som en Palmaralia - denna oVANLIGT lättskötta växt :)

    SvaraRadera
  8. Härligt med ett helt vanligt fönster... och underbart med blå himmel där utanför :)

    SvaraRadera
  9. vi lyckliga smarta som inte har slängt ut vårt badkar, kan duscha våra blommor där :)

    SvaraRadera
  10. Om du fortsätter att fotografera den här helt vanliga benjaminfikusen i ditt helt vanliga fönster så här i motljus, så tycker iaf jag att den ser OVANLIGT dammfri ut!

    SvaraRadera
  11. Blir liksom Birgitta betänksam om det verkligen är en Benjaminfikus. Låt dammet samlas! Ger en viss patina åt växten. Du har väl roligare saker att göra?

    SvaraRadera
  12. Jag hoppas verkligen att en blå himlen blir den vanliga synen genom fönstret framöver.

    SvaraRadera
  13. Med ditt vanliga fönster har du fått med det som är ovanligt i vinter - en blå himmel - - - men i eftermiddag så.....

    SvaraRadera
  14. Jo, vanligt är det ju. Benjaminfikus var ju väldigt vanlig förr men lär vara på gång igen. För tillfället har jag ingen.
    Och smart av dig att fota i motljus, man kan inte se alls att det är damm på bladen ... Du skulle inte sagt något :)

    SvaraRadera
  15. Anonym12:58 em

    Jag tror att både Biritta och Stare S redan har ställt min fråga. Sådana blad har inte mina benjaminfikusar.
    Bladen är inte flikade som de är på din planta på fotot. Kanske har Birgitta rätt när hon tror att den är en Palmaralia.

    I motljus och med allt damm på är det svårt att se :o)

    Kulsprutan - som brukar putsa blad för blad när det gäller rengöring.

    SvaraRadera
  16. Ja, det är nog ett på många vis vanligt fönster. Dammproblemet har jag ingen egen lösning på, men någon form av dusch med avrinning låter väl som en bra idé.

    SvaraRadera
  17. Kanske är det en palmaralia - jag har tagit bilden på jobbet, och bladen är förvisso dammiga. Tror ni har rätt på den punkten. Men det äkta dammproblemet, det har jag hemma och det handlar definitivt om en benjaminfikus. Nog har jag släpat iväg den på duschning alltid, men det funkar inte. Bladen måste gnidas och plantan är mer än meterhög! Som tur är kommer det nya fräscha bladinemellan de som redan har ett damlager ...

    SvaraRadera
  18. Ett alldeles vanligt och vardagligt fönster som passar perfekt till temat! Alla blommor som kräver mycket omvårdnad går bort hos mig.

    SvaraRadera