fredag, februari 08, 2013

Hotfullt i Veckans fönster

Det ser väl egentligen bara ut som ett fönster. Helt enkelt. Någon försöker bevara svalkan i rummet men vill ändå ha in lite ljus - och låter jalusin stanna halvvägs. Så fick jag syn på det där huvudet. En man, försedd med hjälm, och den är knappast av cykeltyp. Ögonen skyms. Näsan kraftig. Hakan bestämd. Profilen hård.

Är det en minnesmärke över soldater som förlorat sitt liv i strid? Eller är det någon klassisk figur ur någon gammal saga? Jag vet inte. Fönstret finns i Rom och jag skulle gärna veta mer om huset och dess utsmyckning. De där lampetterna eller vad de nu ska kallas ser också malplacerade ut, lika mycket som huvudet utan kropp. Kanske har jag utan att veta det fotograferat detaljer på en berömd fasad i den italienska huvudstaden? Vet du? Berätta gärna!

Men det är något hotfullt över den där figuren, som förmodligen har någon sorts beväpning att matcha hjälmen med.
Snabbt lämnade jag platsen med en lätt rysning längs ryggraden.
Veckans fönster handlar det om hofulla saker denna gång!

Den hjälmförsedde på lite närmre håll. Tror att de vassa vinklarna som omger honom gör att man får ett ännu mer hotfullt intryck.  Och när jag rannsakar mitt minne (och konsulterar en karta!) tror jag att den här byggnaden ligger vid Piazza Indipendenza.
Copyright Klimakteriehäxan

11 kommentarer:

  1. Tycker jag får associationer till första världskriget när jag ser den där hjälmen. Eller möjligen andra. Nåja, krig är i vilket fall som helst något fruktansvärt hotfullt.

    SvaraRadera
  2. Tänkte först att din bild nog var från Berlin där du var nyligen... men så var det inte. Hursomhelst, han ser obehaglig och hotfull ut.

    SvaraRadera
  3. Har inte en aning om vad det är, men det vilar något hotfullt över det hela.

    SvaraRadera
  4. Vilken märklig utsmyckning av ett fönster...där måste finnas en speciell historia. Hotfullt är det på något sätt iaf...trots det varma solljuset!

    SvaraRadera
  5. Inte alls inbjudande! Känns som om hotet hänger i luften!

    SvaraRadera
  6. Det ser inte mysigt ut. Men skulle verkligen vara intressant att veta hur utsmyckningen har kommit till. Den är lite kuslig.

    SvaraRadera
  7. Läskig... där vill jag inte bo. Men ett par lampetter vid fönstren skulle jag gärna ha.

    Jag gillar hus, jag tycker att hus har en själ. Spelar ingen roll om husen är gamla och fula eller vackra... de är som ansikten och visar vad de känner med olika miner. (Näe, det är nog inget jag behöver söka för... ;)

    SvaraRadera
  8. Anonym1:51 em

    Ser ju nästan ut som ett altare runt fönstret, lite läskigt faktiskt.

    SvaraRadera
  9. Tur att ens fönster inte ser ut så här...
    Ha det bra!
    Kram Kakan

    SvaraRadera
  10. Precis som någon annan här var jag inne på att bilden kommer från Berlin, men ack så fel. Hotfullt är det!

    SvaraRadera