fredag, februari 20, 2015

Att ha lite på lager ...

Var och hur författar du dina blogginlägg?
Det är frågan som Bokbloggsjerkan vill ha svar på den här gången, eftersom jerkans ”ägare” Annika hoppas på lite hjälp och inspiration.

Ja, nog blir det lite ont om tid ibland, svårt att hinna med alla ”måsten” – och tidvis kan det kännas lite som ett åtagande att uppdatera bloggen, en sorts plikt mot trogna läsare, även om det egentligen handlar om att man roar sig mest för egen del.

Mitt knep för att hinna uppdatera i veckorna är faktiskt att jag på helgen sitter vid min laptop och lägger upp ett litet lager poster, färdiga med rubrik och bilder. Vilket betyder att jag på en kort minut kan sitta på jobbet och bara klicka på ”publicera”. Det kan handla om allt möjligt, inte bara böcker förstås (vilket trogna besökare inte undgått att lägga märke till).

Sedan händer det ju ibland att ögonblickets ingivelse slår ner, utan förvarning. Något dagsfärskt, något som får mig att reagera, något jag läst eller sett. Då kan det gå fort att knattra ner de där raderna. Men att ha lite på lager, skrivet utan tidspress, det är nog mitt bästa knep.

Copyright Klimakteriehäxan

17 kommentarer:

  1. kallar inte min favoritsysselsättning för måsten

    SvaraRadera
  2. Anonym11:36 fm

    Skulle vilja göra som du, men det blir aldrig så. Jag läser och sen skriver jag typ. Spontant känns bäst eftersom jag annars blir låst i mina tankar.

    SvaraRadera
  3. Håller med dig om att ett litet lager med utkast är en bra grej. Jag har också ett gäng foton i min mobil, jag knäpper ngt som jag tänker går att skriva om och så rätt som det är så passar bilden.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det är skönt att ha kontroll och struktur på det som går. Det gör att jag får mer tid över till att vara spontan :)

    SvaraRadera
  5. Wow! Vilken struktur du har. Själv skriver jag vartefter andan faller på.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Hannele - med "måsten" menade jag främst annat: tvätt, disk, mat osv.
    Anna - jag gör likadant, använder kameran utifallatt ... och förvånansvärt ofta funkar det!

    SvaraRadera
  8. Det gäller att passa på när inspirationen flödar, för det blir ändå inte bra om en ska tvinga fram något när det inte egentligen känns rätt. Då är det en bra strategi att ha ett litet lager!

    SvaraRadera
  9. Gillar också struktur och det mesta gör jag på helgen :-)

    SvaraRadera
  10. Jag skriver lite när som helst, men ibland när jag har flera inlägg på en gång jag vill skriva, så är det toppen att kunna tidsinställa dom så de kommer upp lite då och då under veckan :)

    SvaraRadera
  11. har bara använt mig av lagringsmetoden vid några tillfällen. för det mesta dyker det upp oväntade uppslag till inlägg, tycker jag. min blogg är min alldeles fria arena att använda hur jag vill, när jag vill om jag vill. inget tvång. bara lust

    SvaraRadera
  12. En buffert är fint att ha.

    SvaraRadera
  13. Jag är nog alldeles för mycket för spontanskrivande för att klara av att ha ett lager med inlägg.

    SvaraRadera
  14. Vargnatt - tidsinställningen för publicering har slutat funka för mig! Har förstås inte en aning om varför.

    SvaraRadera
  15. På min blogg kan det också handla om ammat än böcker, och då främst filmer, tv-serier och musik.

    SvaraRadera
  16. Jag sitter också en del i helgerna och förbereder så att det bara är att klicka och köra i veckorna :)

    SvaraRadera
  17. Jag har oxå inlägg på lager, bra för de dagar fantasin tryter!

    SvaraRadera