onsdag, februari 18, 2015

Dagen efter

Dagen efter är ingen bra dag.
Det var ju fettisdag i går, oftare omnämnd Semmeldagen med stort S. Har man lyckats avstå från semla ända sedan jul blir det nog en liten utsvävning just den där tisdagen. Så är det definitivt för de flesta. Några kör hembakat, majoriteten köper läckerheten färdigpudrad och klar.

Bagarna gör storkovan på denna enorma aptit, det okuvliga suget efter bulle, mandelmassa och grädde. Nymodigheterna, som wrap, tårta eller i korv-med-bröd-liknande utformning kan säkert ha sina förtjänster, men det är urmodellen som vinner. Numer finns den i flera storlekar, S, M och L (den där tårtvarianten kan väl kallas XL).

Expressen bad sina läsare avslöja om de äter en, ingen eller flera semlor på fettisdagen. 39 procent nöjde sig med en, 1 procent hade slukat tre stycken. 8 procent bekände att de klämt i sig två, medan 46 procent påstod att de avstod helt, eftersom de inte gillar den sortens bakverk. Resterande 5 procent hade klickat i alternativet "så många som möjligt"!

Drygt varannan svensk käkar helt enkelt minst en semla. Vilket betyder ett kaloriintag på uppskattningsvis 400 kalorier, så det gäller att den där bullen verkligen är god för att det ska vara värt det ... Men för den som säljer semlor är de värda sitt pris (inte sällan 39 kr/st över disk) i guld. Ett litet bageri i Vasastan avslöjade att man bara i går sålde 6 000 (SEX TUSEN) semlor. Bullarna bakades under hela måndagen, blev snabbinfrysta och sedan gick tisdagen åt för att göra dem ätklara.

Mot den bakgrunden framstår det ju som helt obegripligt att en enda liten semla (storlek M) låg kvar och skramlade i kartongen på jobbet.
Och för den som har dagen-efter-känslor för de där kalorierna kan det kanske vara en tröst, om än klen, att dagen efter är semlan definitivt inte värd vare sig priset eller näringstillskottet.

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Hur många åt en ½? Det äter maken och jag ibland. I kyrkan på söndag var fastlagsbullarna exakt lagom stora, i går hade maken 2 stycken på cykeln, lite platta men goda ♥

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt inlägg :)
    För mig är semlorna sååå svenska!
    I mitt land fanns de inte. Gillar de och bryr mig inte så mycket om kalorier, man tar en extra promenad och på så sätt är semla myyycket hälsosam ;)
    Ha det fint
    Halina

    SvaraRadera
  3. Anonym12:40 em

    Som vanligt den här tiden på året kommer din semmelblogg och jag(som utlandssvensk) svarar med samma svar:
    Semlor, åhhhh....suck!

    Kulsprutan

    (Varför ska vi behöva tampas med bokstavskombinationen igen för att kunna kommentera på Häxans blogg? Är din blogg så ofta besökt av robotar?)

    SvaraRadera
  4. Hittills har det blivit tre semlor - hambakade. En bjöd mig en målarkompis på på målarcirkeln i lördags och två var (!) fick vi till kyrkkaffet på söndagskvällen. Hade fått tre om vi orkat. Bra ibland att det är få som kommer på gudstjänsten.

    När jag var med i VV för 10 år sen kommer jag ihåg att en semla var 12 points. Dagsransonen om man ville gå ner i vikt var 18 points. Därför blev de sparsamt med semlor efter det. Men nu bryr jag mig inte så mycket längre...
    Ingrid

    SvaraRadera
  5. Hannele - endast de kloka, och de är få, nöjde sig med en halv. Fast storlek M är inte enorm (en sån åt jag).
    Strandskatan - du har ju absolut gjort dig förtjänt av din semla!
    Kulsprutan - förstår att snålvattnet rinner. Baka själv, kanske??? Om spamstoppet: jag har försökt ta bort det men lyckas inte.
    Musikanta - jag har också gjort den där resan med VV. Minns att dom sa att man faktiskt kunde klara sig på en halv - så där som kloka Hannele gör!

    SvaraRadera
  6. Förresten, Kulsprutan - du gjorde mig nyfiken: har jag verkligen skrivit om semla på bloggen varje år? Om man klickar på etiketten "semla" kommer 16 poster upp. MEN INGEN FRÅN 2014. Så även om jag är lite tjatig, så hoppade jag i alla fall över i fjol ... :-D

    SvaraRadera
  7. Anonym2:03 em

    Har du verkligen ingen kontroll över dina ´rules & regulations´ när det gäller din blogg? Så otäckt!
    Kulsprutan

    SvaraRadera