fredag, februari 06, 2015

Bra läsning för barn

Veckans fråga i Bokbloggsjerkan kommer från Boktjuven Ingerun: Jag tycker att nya barnböcker för barn 6-12 år får lite för lite uppmärksamhet. Kan du bidra med en lista på de bästa böckerna för 6-9 och 9-12 som kom ut förra året? 

Och självklart vill jag vara med! Kan bara hålla med om att litteratur för barn är ytterst styvmoderligt behandlad.  För de yngre har jag dock dålig koll på nyutkommet. Men tar mig ändå friheten att nämna en klassiker som alla borde läsa! Jag tänker på Barbro Lindgrens ”Loranga, Masarin och Dartanjang”. Den kom kanske i ny upplaga i fjol ...?

Så till de lite äldre, de som brukar kallas "bokslukare". Här kan jag bara inte låta bli att slå ett slag för min egen bok ”Dela lika” som kom ut 2014. Den handlar om Cilla som hamnar i en situation som 50 000 barn i Sverige råkar ut för varje år: mamma och pappa flyttar isär, barnet ska veckopendla mellan föräldrarna. Om jag är självupptagen? Jo då. Men ni anar inte hur tufft det är att sälja böcker ...

Just den här har av recensenterna bl a kallats ”en varm och humoristisk skildring” - detta enligt Barnboksprat som fortsätter: ”Boken berör ett angeläget ämne, skilsmässor, men separationen utgör snarare en inramning av Cillas vardag än att den innehar huvudrollen i handlingen och detta tror jag är nyckeln till bokens stora charm.”

Och en annan barnboksentusiast skriver på Barnboksbloggen: ”Stor igenkänning. /.../ Fungerar både som läsa-själv-bok och högläsningsbok. Bra både att läsa i skolan och att läsas som kvällsbok av föräldrarna.” 

Hela recensionerna ser du om du klickar på länkarna. Bibliotekstjänsts recensent skrev bland annat: "Skolan, kamraterna och kärleken framställs trovärdigt och spännande. /.../ Språket är välanpassat och flyter på bra". (Till Btj kan man tyvärr inte länka!)
Vill du dessutom kolla vad läsare har tyckt går du till "Dela lika"-bloggen här!

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Får ta och kolla upp din bok! :)

    SvaraRadera
  2. Anonym4:26 em

    Klart man gör reklam för sitt eget, det ska du inte be om ursäkt för :-) Ska genast kolla upp din bok!

    SvaraRadera
  3. Barbro Lindgren är bra, viktigt med allvarliga böcker också för unga läsare, din bok passar bra.

    SvaraRadera
  4. Barbro Lindgren är suverän, din bok har jag tyvärr inte läst.

    SvaraRadera
  5. Jag har inte själv läst om Loranga, Masarin och Dartanjang så det är nog läge att kolla upp det.

    SvaraRadera