torsdag, februari 19, 2015

Julen varar än

Fick en stilig amaryllis några dagar före jul. Två stänglar blev det, med praktfulla dubbla röda blommor. Perfekt till vinterhelgen, en humörhöjare!

Jag kände mig helt nöjd med de åtta klockorna och tänkte nog göra mig av med löken när de vissnat, även om jag brukar försöka (och några gånger faktiskt lyckats med) att bevara dem i hopp om ny blomning. Det har hänt att vi har stoltserat med midsommaramaryllis på balkongen ...

Men hallå! Släng inte mig, hojtade löken. Ja det kändes så i alla fall. För där kom ju en tredje knopp, en extra liten julklapp. Eller en vårblomma så god som någon när den nu slagit ut.
Ja, ända till påsken varar den väl inte förstås, men det får jag stå ut med.

Alltså visar det sig att julen varar än. Eller, som yngre generationer skulle säga, julen regerar. Fast inte "till påska".

Copyright Klimakteriehäxan 

5 kommentarer:

  1. Har inte köpt någon amaryllis sedan en vi hade i fönstret hoppade ner från fönsterbrädan en natt och skrämde livet ur oss. Här är det bara orkidéer som gäller. Sådana blommor som mår bra av att man glömmer bort att vattna dem då och då...
    Ingrid

    SvaraRadera
  2. Håller med dig, Musikanta: orkideer är enklare. Och blommar snällt om!

    SvaraRadera
  3. jag köpte en rosa billigt efter jul :)

    SvaraRadera
  4. Anonym2:13 em

    Så kul det är när växterna bär sej så åt. Bara att njuta.
    Själv har jag en 6-år gammal azalea som inte slutar blomma. Vecka ut och vecka in. Den får en skvätt vatten i veckan. Och på sommaren har vi över +30C i skuggan (där Azalea bor). Jag bugar mej av vördnad varje gång jag går förbi :)

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  5. Och nu har en andra knopp slagit ut!!!

    SvaraRadera