fredag, juni 19, 2015

Citat om mat och böcker

Mat hör definitivt midsommarfirandet till. Det gör böcker också. För visst måste man ha något som lockar till läsning när man ätit sig mätt, oavsett om det blir sittande i solstolen eller inomhus, i tjock tröja och tofflor ...

Så när jag bläddrar igenom dagens Svenska Dagblad gör jag två fynd som jag väljer att dela med er på detta sätt!

"Att bjuda på ål idag är lika stötande som grillad tiger, eller stekta hundvalpar."

-Ola Wong skriver krönika om en utrotningshotad fiskart. Jag behöver inte känna mig träffad alls, avskyr den feta ålsmaken (jo, har naturligtvis testat) och har aldrig serverat och kommer aldrig att servera ål! Sedan må andra anse att den är ett måste på midsommarafton. Och till jul.

"Om man inte tror sig vara omskriven i Viktor Barth-Krons debutroman eller inte när ett patologiskt intresse för hur tugget går i Stockholms lilla medievärld, rekommenderar jag att man läser en annan bok. Vilken som helst, faktiskt."

-Litteraturrecensenten Therese Eriksson gillar inte det hon läst, inte det minsta. Författaren, som ibland kallas "den tjattrande klassens krönikör", är anställd på Dagens Nyheter som reporter. Glad idag? Kanske inte. Men han blev åtminstone recenserad ... det blir allt färre nya böcker numera. Det konstateras i en ny undersökning gjord av Mälardalens högskola.


En midsommarafton för länge sen (1990?) på en bild som jag älskar! 
Copyright Klimakteriehäxan (och SvD)

5 kommentarer:

  1. Är det inte i Kajsa Warg som har recept på igelkottar och svanar... tiderna ändras och läser man för mycket, kan man tappa aptiten, kanske bra start för att komma i bikiniform..

    SvaraRadera
  2. Ja Hannele om det är något jag aldrig tycks tappa så är det just aptiten ... annars kan jag drälla bort både det ena och det andra!

    SvaraRadera
  3. Det var den elakaste och roligaste recension jag läst på länge. Kan inte vara någon som köper eller lånar denna bok efter en sådan.
    Jag är gift med en laktovegetarian så någon ål, varken levande, inkokt, stekt eller luad har jag sett till på snart 40 år. Skönt att slippa ha dåligt samvete.
    Ingrid

    SvaraRadera
  4. (jag fick rensa ålen sonen hade fiskat, den levde och levde... läskigt)

    SvaraRadera
  5. min tidning recenserar film, konst, konserter, populärkultur, "vanliga" romaner också, dataspel... Inte fel att ha lite bredd.

    SvaraRadera