torsdag, juni 25, 2015

En gammal goding

Bokomslag m/1913. Pris: 25 öre.
Varför envisas man med att hela tiden köpa och läsa nya böcker? När det finns så många gamla som bara väntar, oöppnade?

Jo jag vet. Det finns många svar på den frågan.
Men om man vänder pockethyllan ryggen och tittar bland de där gamlingarna går det att göra verkliga fynd. Jag vet, jag gjorde det häromdagen.

Visa böcker får etiketten ”klassiker” och därmed skulle kunna menas att så gott som alla bör läsa eller redan har läst. Så är det inte. De kanske står där på hyllan, men mer som dåliga samveten: en Strindberg, en Moa Martinsson, en eller annan Nobelpristagare (Coetzee och Herta Müller finns exempelvis i garanterat jungfruliga volymer hos mig).

Så mötte mitt öga plötsligt en sån där klassisk titel på en hård pärm från 70-talet: ”Ett köpmanshus i skärgården”, skriven av Emilie Flygare-Carlén och utgiven 1860. Raskt förflyttas jag till härliga Västkusten, till ett liv bland smugglare, fiskare, skeppsbrutna, lymlar och ädla människor av båda könen (ja det är ganska lätt att skilja agnarna från vetet ...). Det doftar lite tång om sidorna och när Majken och Gudmar slåss för sin kärlek ångar det av passion. 

Omslag m/1977. Oläslig prislapp ...
Och vet ni vad? Jag tycker inte det är särskilt mossigt, så här 150 år senare! Flygare-Carlén väver historiens trådar skickligt, etik och moral var inte enkelt på 1800-talet heller … det begås oegentligheter och jämställdheten är inte direkt 100-procentig, men vem törs påstå att den är det år 2015?

Historien blev också en älskad tv-serie på 70-talet, sex delar, i regi av Åke Falck. Den kanske också håller än i dag? Att den gavs ut på dvd så sent som 2013 tyder på det, men på SVT:s Öppet arkiv verkar den inte finnas längre. Synd, jag var faktiskt lite sugen!

Skulle du eventuellt vilja uppleva liknande äventyr fast på Östkusten rekommenderar jag varmt "Colorado Avenue" av den i Uppsala boende finlandssvenske författaren Lars Sund. Det är första delen i en trilogi, som kom ut 1991. Här går också vågorna höga, känslorna svallar och alla romanens figurer ruskas om ordentligt i skärgårdsvindarna som rusar fram över havet mellan Sverige och Finland!

Om inte du söker sommarläsning så kan du ta detta som tips på julklappsböcker. Om sex månader har vi redan haft julafton och öppnat alla paketen, både de mjuka och de hårda ...

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Tack för lästips. Jag ska genast botanisera i min bokhylla - där finns säkert pärlor som är olästa. Lars Sund har jag aldrig hört talas om - ska höra efter på biblioteket.
    Ingrid

    SvaraRadera
  2. Måste bara bekänna: Maken tog Köpmanshuset efter mig men han är betydligt mer tveksam än jag till dess läsvärde ...

    SvaraRadera
  3. Vackra omslag, jag hittade lite Flygare-Carlén i Gamla stan i ett trevligt antikvariat med kvinnlig ägare, hon höll litterära aftnar också:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2010/08/boklada.html

    SvaraRadera
  4. med teckningar av Jenny Nyström

    SvaraRadera
  5. Herta Müller har spännande språk, skriver kort om viktiga saker.

    SvaraRadera