lördag, oktober 24, 2015

Lördagstema OMSTART

När lördagstemat är OMSTART tänker jag på miljö och återanvändning. Vi slösar ju för mycket med våra råvaror, vi omsätter alltför sällan gammalt i nya former, nya produkter.

Vilket ger mig anledning att än en gång ta mina bloggläsare med till Liljevalchs och den fantasieggande utställningen "Utopian Bodies  Fashion Looks Forward".
Scrolla så hittar du mina tidigare inlägg därifrån!

Därifrån kommer klänningen Inertia (ungefär "tröghet" på svenska) som skapats år 2009 av britten Hussein Chalayan. Han har återanvänt gummi som gjutits till något han valt att kalla en vår- och sommarklänning ... verkar lite väl lufttätt i min smak, men det finns ju flickor som alltid fryser, även på sommaren ...

En omstart för diverse material blev det också i skapelsen nedan, i barnstorlek. Men här hittar jag inte något namn på upphovspersonen. Kreationen kan kanske ge någon annan händig människa inspiration till lite återanvändning, ja omstart?

(Ännu mer återvinning och omstart bara ett par inlägg ner här på bloggen - då gäller det farfars fiol!)

Andra bloggare som kan tänkas leverera ett lördagstema:  Anki, Anna, Birgitta, Gnuttan, Helena, Karin i St-holm, Livsrummet,  Musikanta Olgakatt , Pettas PysselitenTove, Ulla.

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Vilken trevlig vinkling på temat! Älskar kreativ återanvändning, vore kul att se utställningen!

    SvaraRadera
  2. Men vad roligt! Har Liljevalchs öppnat igen, utan att berätta det för mig? Det blir att hoppa på Djurgårdsfärjan och ta sig dit för lite återvinningsinspiration!

    SvaraRadera
  3. Anna, Karin, Hannele - det är en jättekul utställning! Kolla in mina tidigare publicerade bilder därifrån! Och missa inte att man går två på en biljett om man är HM-kund!

    SvaraRadera
  4. Ibland känns Stockholm alltför långt borta.
    Återanvändning i konstform är härligt.

    SvaraRadera
  5. MÅSTE bara till Liljevalchs nästa gång jag kommer upp. Missade det den här veckan när jag var uppe. (Glömde bort det hellre...).
    Ingrid

    SvaraRadera
  6. Ingrid - du kommer inte att ångra dig! Ser fram emot att ta del av dina åsikter!
    Pettas - utställningen är kvar till i februari!

    SvaraRadera