måndag, maj 08, 2017

Kär i sin skolfröken ...

Många drog en lättnadens suck i går kväll när det stod klart att Frankrike får en president som heter Emmanuel Macron och inte Marine Le Pen. Macron har gjort en raketsnabb politisk karriär och hans rörelse som inte ens är ett vanligt parti, "En Marche", har bara funnits i ett år.

Macron är 39 år och en välutbildad man som också varit minister i Hollandes regering ett par år. Men det i hans bakgrund som fascinerat långt fler än hans konkreta politiska, yrkesmässiga och akademiska meriter är nog att den kvinna som nu blir landets första dam en gång var hans lärare. Brigitte Trogneux är 24 år äldre och var gift trebarnsmor när hon fick Macron som dramaelev. Han var bäst i klassen dessutom, och hon en lysande pedagog, anses det. En perfekt kombination!

Hon har berättat att Emmanuel bara var 17 år när han slog fast att de två skulle gifta sig med varandra, oavsett vad annat som skulle kunna hända i deras liv och trots att hans föräldrar gjorde vad de kunde för att sätta stopp för relationen. Han fick rätt. Nu har de varit äkta makar i tio år och den nyvalde presidenten har förklarat att frun ska få en viktig roll när han blir landets ledare, eftersom hon haft så stor betydelse för hans egen utveckling och är en av de klokaste människor han någonsin träffat.

Det där med åldersskillnad mellan folk som hör ihop är ett märkligt kapitel i så måtto att det är sällan någon lyfter ett ögonbryn när det är mannen som charmat en betydligt yngre dam. Åldersskillnaden mellan Donald Trump och hans Melania är också 24 år, men det har inte varit av särskilt stort intresse, även om många förstås undrat hur hon tänkte när hon sa ja när han "popped the question" ...

Nu känns det ju lätt att ha mer sympati för det franska paret, för en romantisk historia är det utan tvivel. Brigittes barn är jämngamla med hennes man, alla påstås komma bra överens, hon tar frågorna om ålder med humor och sans (franska politikers kärleksliv är betydligt mer öppet än i Sverige), någon klockren skandal har det aldrig blivit. Tvärtom kallas hon sin mans högra hand, med ett finger med i allt. Och de ser dessutom lyckliga ut på bild (jämför med Trumps).

Förmodligen kan också väldigt människor många dra sig till minnes ett svärmeri från skoltiden, fantasier kring en "fröken" eller "magister".
Så vad kan då en dag som denna passa bättre än att avnjuta den låt som Ingvar Hellberg skrev för femtio år sedan för Sven-Ingvars? Här är det Sven-Erik som är kär i skolfröken Nilsson! Med lyckligt slut, precis som i Elyséepalatset!
Och grattis, Emmanuel och Brigitte!

Copyright Klimakteriehäxan

2 kommentarer:

  1. Min Kent är 9 år yngre än jag och det passar mig perfekt. Väldigt många av mina ungdomsvänner som gifte sig med betydligt äldre män är änkor nu. Jag tror också att man är tvungen att försöka att inte "gamla till sig" om man lever med någon som är yngre. Men jag tror inte jag skulle orka med en som var 24 år yngre än jag...
    Ingrid

    SvaraRadera
  2. ganska svenskt att vännerna ska vara exakt jämngamla - om jag sökte min kompis i Finland, och om hon inte var hemma, satt jag och pratade med hennes mor.

    En av dotterns vänner ringde, dottern var inte hemma, jag småpratade med henne. Kompisen berättade att jag är den enda vuxna som pratar!

    (vi är tre generationer som lever ihop och mannen yngre; sönerna bor ihop med äldre kvinnor, även min mor gifte om sig med en yngre man - han tar hand om henne nu när hon inte orkar allt vid 85 års ålder)

    SvaraRadera