måndag, maj 22, 2017

Saker att drömma om eller åtminstone att sikta på

Drömmar kan vara så mycket. Vi kan drömma om fred på jorden, om evig lycka, om livslång hälsa, om lika villkor för alla överallt, om Det Stora Genombrottet för att ta några åtråvärda exempel. Ett har de gemensamt: de är svåra att uppnå, även om vi gör vad vi kan för att påverka utvecklingen i rätt riktning.

Bättre alltså att sikta aningen lägre, börja tänka på saker som faktiskt skulle kunna vara uppnåeliga. Vad kan man då ha för mål? Här tio punkter att satsa på, utan inbördes rangordning:
1. Bättre ordning och glesare i garderoben.
2. Inga föråldrade (och därmed obrukbara och kanske rentav farliga) apoteksprodukter i badrumsskåpet.
3. Le mot en människa man inte känner  men som ser ut att behöva en vänlig blick.
4. Tätare kontakt med vänner man riskerar att tappa bort.
5. Mera grönsaker på bordet, helg och vardag.
6. Ta en stund varje dag för att vara som tjuren Fredinand: sitta stilla och lukta på blommorna (ja titta på dem också, självklart!)
7. Gå på bio oftare.
8. Komma i håg att berömma någon som förtjänar det.
9. Ge någon en present fast det inte är en speciell "dag".
10. Aldrig glömma att hälsa på busschauffören (förseningen är sällan hans fel).

Skulle jag nu lyckas pricka av beståndsdelarna på min egen lista tror jag att jag skulle känna mig riktigt nöjd och belåten. Samtidigt oförhindrad att fortsätta drömma om fred på jorden och de där andra, viktiga, sakerna!
Vad drömmer du om?

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. här på Hisingen säger vi hej till chauffören, svårare på spårvagnen för de har en egen "hytt" (man kan inte hälsa på tågförare heller...

    SvaraRadera
  2. och så är jag vänlig mot tiggare och hälsar på dem

    SvaraRadera
  3. Väldigt bra och överkomliga punkter, de flesta kan nog till och med jag fixa :-)

    SvaraRadera
  4. Vonkis - då får vi väl sätta igång! :-D

    SvaraRadera