söndag, september 16, 2018

Äppelår

2018 blev ett äppelår. Vart man än tittar är aplarnas grenar nertyngda av frukt, högar ligger på marken också. Älgar och rådjur och fåglar förser sig, men det blir kvar ändå. Märkligt då att vi, som inte har egen trädgård värd namnet, har behövt betala ungefär 40 kronor kilot i matbutiken för svenska äpplen! Fast just i dag, det ska erkännas, hade Ica ett extrapris på 15 spänn.

Vi har ett enda äppelträd och förvisso har det burit frukt, men de har varit små och någon har oftast redan smakat på dem när jag kommer för att plocka upp "min" del av skörden. Några rödspräckliga bollar sitter fortfarande kvar i trädkronan och retas, men för högt upp till och med för älgarna, verkar det som.

Nu har jag i alla fall börjat använda mina få äpplen på ett (för mig) nytt sätt. Sköljer, kärnar ur, skär dem i klyftor (med skalet kvar). Lägger en klick smör i stekpannan, slänger i klyftorna, strör kanel över (nej, inget socker) och OJ så gott, både med och utan vaniljglass! Tämligen kalorisnålt dessutom, och fort går det!

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. ungefär som vi gör i ugnen, lite ingefära och farinsocker, russin om en önskar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag försöker beskära och hålla träden låga

      Radera
    2. så gott - och nyttigt:
      http://hannelesparadis.blogspot.com/2008/10/ppelklyftor-i-ugnen.html

      Radera
    3. Enkelt, gott och nyttigt (om man undviker sockret) - så vad kan bli bättre?

      Radera