lördag, september 26, 2020

Veckans mening – om ungdomar

På lördag tänker vi tillbaka på det vi läst i veckan och väljer att presentera Veckans mening, som Robert satt i system i sin blogg Mina skrivna ord. Det ska vara en mening som fått läsaren att stanna upp och tänka till några sekunder, kanske för att den är fyndig, allvarlig eller, tja välj själv en motivering.

Jag tar än en gång hjälp av Kerstin Ekman och hennes "Händelser vid vatten", men nu är jag så gott som klar med den. Fastnade hur som helst för en mening i vilken en finlandssvensk kvinna ganska elakt beskriver unga människor i Sverige, i en kort och precis sats som en del förmodligen instämmer i, andra inte:

Svensk ungdom uppfödd på dessertost och socialbidrag har sina excesser i lekhagen.

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. själv är jag inte finlandssvensk utan riktig finne :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hyvö päivä! Terve! Hakkapelle suomen poika! (med reservation för stavningen förstås) jag nöjer mig med att ha ett finskt namn!

      Radera
    2. jag har även ett svensk förnamn, med min pappas stavning - som bara tio svenskar har... knasigt när man ska beställa flygbiljetter eller nåt... för autokorrigering bråkar :)

      Radera
    3. Ibland tänker jag att autokorr ställer till med mer problem än den hjälper till.

      Radera
  2. En uttrycksfull mening om inte annat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina barn har aldrig gillat dessertost, dock. Och inte har de fått socbidrag heller ...
      :-D

      Radera
  3. Ja, vad ska man säga om det citatet. Kvinnan drar alltså "eliten" från Djursholm och människor som bor i t ex Rinkeby över en och samma kam.
    Vet inte om jag håller med där...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som tur är behöver man aldrig hålla med folk om man inte vill.

      Radera
  4. Jag har nog sällan lyssnat på en bok så fort. Jag använde mig av play-funktionen. Boken rekommenderas verkligen men jag tyckte absolut inte om den finlandssvenska kvinnan. Hon var väl inte ett dugg bättre själv. Så, en tänkvärd mening.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är jag också igenom hela. Tänk att Gertrud ...! Ser att den fick August på 90-talet. Måste vara en av Ekmans bästa.

      Radera
  5. En uttrycksfull mening och tolkningen är ju fri. Men visst är många ungdomar, oavestt var de kommer från, vana att få mycket serverat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så är det nog, och det är väl både bra och dåligt antar jag?!

      Radera
  6. Jaha, det var mer än jag visste, tillhör väl en annan generation då. Varken uppfödd på dessertost eller socialbidrag. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men dessertostar finns det väldigt goda, du kan ta ikapp det du missat! :-D
      Cambozola är min absoluta favorit ...

      Radera
  7. Haha, slående! Har precis läst ut Stina Ekblads memoarbok och såg en snutt av en intervju på tv idag där hon säger att svenskarna är så bortskämda. Det är lite samma anda i uttrycket för hon menar att finländarna fortfarande lever med minnet av krig, svält och umbäranden medan svenskarna var förskonade. För visst präglade kriget oss som växte upp i efterkrigstiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj har hon publicerat sina memoarer - rekommenderar du boken? Jag är inte medlem i hennes fanklubb, är mest imponerad av hennes armar ... https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2005/07/jakten-p-stina-ekblads-armar.html

      Radera