lördag, december 26, 2020

Julsånger i nytolkning

"White Christmas" är en evergreen i jultider (pun intended). Tänk att det blev
lite julesnö ändå!

Julmusik är en populär genre. Varje år lanseras nya låtar som tomten inte förväntas kunna motstå, ja, inte vi andra heller, förstås. Men gamla evigt gröna julsånger är det gott om. En del av dem har nutidens barn tyckt sig begripa och gett sin egen touch, som jag via olika kanaler snappat upp. Vad sägs om de här stämningsfulla sångerna med nya textrader, möjligen aningen svåra att förstå? 

"Nutellas tusen jul med ljus"

"Staffan va´en stalledräng, en tacos utan hjärna"

"En liten tid vi leva här med mycket möbler och stort gevär"

"Staffan va´ en stalledräng  med tacos, mus och hjärna"

"Att född är herren Jesus Kvist"

"Å se Anna Davidsson!" (just den raden lär ha gjort en liten flicka vid namn Anna Davidsson väldigt generad eftersom hela församlingen sjöng om henne på julottan ... sant? vet inte!)

De där klassiska sångerna, med eller utan nytolkning, står sig förstås år efter år, jul efter jul. Det gör också "Tänd ett ljus (och låt det brinna)" skriven av Niklas Strömstedt och Lasse Lindbom. En absolut favorit, och den totalt sett mest spelade svenska jullåten av dem alla, det har Stim räknat ut.

Ur den internationella låtskatten gillar svenskarna "All I Want for Christmas Is You" av Mariah Carey och Walter Afanasieff allra bäst. Jag tror inte ens att jag minns hur den går?

Det är vitt på marken idag och någon har till och med gjort en alldeles äkta snögubbe
som jag ser från mitt fönster! Tyvärr är den dels för långt bort, dels för ful, så jag tog
en bild på min textila gubbe i stället. En julgrytlapp, minsann!

 
Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Skrattade gott åt nytolkningarna! Min favorit är helt klart "Mer Jul" men "Tänd Ett Ljus" ligger tvåa.
    KRAM och GOD FORTSÄTTNING/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste kolla "Mer jul" är osäker på hur den låter? Jag gillar Jose Feliciano också, när han önskar "Feliz Navidad"! God forts till dig också, med tillhörande kram!

      Radera
  2. Haha! Roliga nytolkningar :-D
    Eftersom att en av mina favoritfilmer som dessutom hör till jultraditionerna är "Love actually" så vet jag precis hur "All I Want for Christmas Is You" går, men i filmen är det en annan jätteduktig ung tjej som sjunger den :-)

    Ha en fin fortsättning på julen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhå, är det DEN låten!!! Tack, då är jag med! God forts till dig också!

      Radera
  3. Älskar julmusik! Himla kul med ordlekarna. På min topplista hittar man White Christmas, Last Christmas, Have yourself a Merry Little Christmas... Jo, jag är väldigt svag för Sinatra, Crosby, Judy Garland och de andra från den tiden. Musiken, filmerna och kläderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man FÅR gilla de gamla evigt gröna! "Let It Snow" är en annan sån, liksom "Rudolf med röda mulen" och "Jag såg mamma kyssa tomten". För att inte tala om "All I Want for Xmas Is My New Front Teeth" ...

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. schweizisk jultomte har ris i handen, som din snögubbe...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast min kommer nån annanstans ifrån, minns dock inte var jag plockat upp den!

      Radera
  6. God fortsättning!
    Lite vitt fick vi ju här hos oss. Och snögubbar såg jag hos oss att barn och föräldrar gnetade på med. Ja, snöhöns, katter och annat också. Visst är några julsånger mer klassiska. Bland de svenska så håller jag med dig men också att Niklas Strömstedt sjunger sin låt. Gillar annars "White Christmas" med Bing Crosby och ett par av Dean Martin.
    Nytolkningarna har jag hört några av. Och allt förnyas ju så...
    Anna Davisson har hängt med ett tag och minns när jag var lärare och tränade in julsånger med eleverna, bara texterna. Så fick jag förklara innebörden i dem och enkelt var det inte med Anna Davidsson.
    DE nya varianterna av ju

    SvaraRadera
    Svar
    1. All snö borta idag ... jullåtarna finns kvar. Hosianna är ju konstigt, fortfarande!

      Radera