söndag, december 06, 2020

Skyltsöndag andra advent

Jag gick på det. Sa eller tänkte åtminstone något fult. Hade en busstur ställts in nu igen? Då skulle jag komma för sent! Tar ju ändå buss väldigt sällan i dessa dagar, men nu behövde jag faktiskt åka och hade en tid att passa!  

Men det är en skämtare som varit framme och ritat en etta på skylten och därmed lurar busstrafikanter att väntetiden är längre än man tänkt sig. Tittar man noga syns ju skillnaden, men en hastig blick räcker för att väcka irritation  helt i onödan!

Det är extremt populärt att ta "selfies". Så när jag såg den här bilden i skylten hos ett galleri i Gamla Stan tänkte jag att den borde vara perfekt som reklam för en mobil, en modell med bra kamera ... Det är Jan Vermeers "Flicka med pärlörhänge" från 1600-talet som fått sin uppdaterade version, av en svensk konstnär vars namn jag (hittills) letat förgäves efter. Han (för det är en han) har i alla fall humor! 


Filminspelningar brukar bjuda på en del intressanta saker att titta på. Mycket folk i rörelse, kanske en skådespelare man känner igen, kameror, lampor, ramper och vad det nu kan vara. Därför höjde jag rejält på ögonbrynen inför vad som uppenbarligen ska vara en pågående inspelning i Farsta-trakten. Om man får tro skylten, alltså.

Andra adventssöndagen är det i dag, och då är vi många som skyltar med traditionell adventsstake. Så även jag. Fast hyacinterna jag ställt framför staken är på väg att tackla av.
Via BP:s blogg Konst eller konstigt hittar du till fler bloggare som roar sig med att delta i projektet Skyltsöndag, som pågår året runt, söndag efter söndag!

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Det var uppmärksamt av dig att se ettan på skylten. Jag såg den först efter att jag läst din text.
    Sedan kan jag glädja dig med att jag hittat konstnären till tavlan, som jag tycker är så himla bra, även om jag inte skulle hänga upp den på väggen:
    Konstnären heter Lars Karlsson och han är med i Sjöhästens Vänner i Nyköping. Tavla heter föga förvånande Selfie. Hans hemsida med tavlan hittar du här. Originalpriset var 6 000 kronor, men det finns visst en canvasversion också som troligen är den du såg.
    http://www.bornsund.se/?fbclid=IwAR04eNt7zrWXHN0dqAke3GFDQa5S00oHArcLfTngJDfseogegYLcQP3pzJo

    Filminspelningar händer ju ganska ofta här med, men jag har aldrig sett en sådan varningsskylt. Konstigt nog associerar jag till kriminalfilm här.

    Sista bilden är så fin, men jag saknar din trotjänare...

    En toppen skyltning:-) Tusen tack för den och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra research! Tavlan jag såg är tryckt på canvas och kostar 600 kr. Har gett Maken Churchill och köpt Dali till ett konstlotteri. Gillar m a o den här "fräcka" konstyttringen!
      Trotjänaren fick ledigt men återkommer med största säkerhet.

      Radera
  2. Jag fick titta ett par gånger innan jag såg att det var en etta på skylten. Hade då läst texten. Driftigt av den som gjorde det. Men inte så kul om man står och väntar.
    Såg att BP hittat konstnären till tavlan. Kul! Och den du har med på bilden här i inlägget är himla kul-
    Har sett originalet i Haag men för länge sedan.Och jag har läst boken.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det, boken också! Har jag läst även jag, men glömt. Den var bra tror jag?
      Ska bli spännande att se om/när någon tar bort den "falska" ettan.

      Radera
  3. Allt hittar de på också! Jag skulle inte ha sett "omskrivningen" om du inte hade berättat.
    Tack för vacker bild på adventsljusen. Själv tänder jag dem i omvänd ordning. Vet inte varför men bra blir det med. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm - jag tror inte jag tänder ljusen i nån särskild ordning alls??? Men gillar den här superenkla staken, en billig Ikea-variant, fast jag har "finare" adventsstakar.

      Radera
  4. Den där ettan var skickligt gjord. Jag fick ta upp bilden och förstora den för att kunna se.
    Filminspelningsskylten var mysko.
    Selfien likaså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Världen bjuder ibland på en och annan överraskning, t o m i skyltform!

      Radera
  5. Vilken skojare som kluddat på tidtabellen! Och filminspelningen verkar ske i en källarlokal! Härm-målningen var häftig, minns att jag gillade boken. Jag bor i ett hem utan adventsljusstake...men några värmeljus piggar upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan adventsstake - måste betyda att du är i klar minoritet! Men som tur är får man ju bestämma själv! Aktiviteten i källarlokalen bakom skylten var NOLL.

      Radera
  6. Såg inte heller att ettan var ditkladdad, bra gjort, men irriterande såklart!
    Tror minsann att jad läst boken "Flicka med pärlörhänge". Selfie-tavlan var ju cool!
    Jättefin adventsljusstake, tur att det finns lite ljus i detta mörker!
    HA det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi behöver verkligen ljus nu. Fast jag har tänkt klara mig utan selfie-tavlan ..

      Radera
  7. Finlands Självständighetsdag

    SvaraRadera