lördag, augusti 21, 2021

Hörvärt med veckans mening

Foto Mattias Ahlm Sveriges Radio
Det är inte viktigt och ingen stor hemlighet heller: jag har, i princip, slutat lyssna på Sommar i P1. Men nu har jag, efter energisk rekommendation, ruckat på principerna (det ska man förvisso göra ibland) och blivit positivt överraskad. 

Jag tog med mig författaren Denise Rudberg på promenad, och det var utmärkt sällskap. Hennes program är en sammanhängande berättelse med olika generationers kvinnor i hennes släkt som huvudpersoner, inklusive henne själv. Mycket hörvärt! Måste kanske leta upp någon av hennes böcker också, hon har skrivit ett 30-tal i olika genrer men jag har så vitt jag kan minnas inte läst en enda. 

Nu väljer jag en enda
 mening ur Rudbergs text (den finns att läsa också om man inte vill lyssna, visste ni det?) som Veckans mening, bloggprojektet som Skriv-Robert tagit initiativet till och där man lyfter fram en mening som fått en att hejda sig ett extra ögonblick. 

Det centrala temat i Sommar är relationen mellan Denise Rudberg och hennes mor, en relation som avbröts för länge sedan. Nu funderar hon kring sin egen mammaroll och framför allt väljer hon att berätta om sin familjs historia.  
Den sträcker sig ett par generationer bakåt, och när jag betraktar den nu, som vuxen, kan jag se hur de val som mina släktingar gjort genom årens lopp kan ge mig nycklar till att förstå hur det kommer sig att en dotter beslutar sig för att inte gå på sin mammas begravning.

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. jag har hört alla sommarprogrammen eftersom en kunde höra dem redan på morgonen. alltså hörde jag också Denise Rudbergs. det var väldigt bra tyckte jag. visste däremot inte att en kan läsa programmen också

    SvaraRadera
    Svar
    1. ALLA????? Oj! Men det här var värt att lyssna på. Har hört (bitar av) några fler som inte imponerat.

      Radera
  2. Verkligen tänkvärt! Har lyssnat på hennes Sommarprogram och en hel del till och tycker att många sommarpratare faktiskt varit riktigt bra i år. Har laddat ner en del så jag har i lurarna när jag är ute och går.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar ett och annat på promenad - eftersom det inte finns nån bra radioföljetong just nu och jag inte lyckats komma överens med ljudbokslån på biblioteket.

      Radera
  3. inte hört... men någon har sagt att man är vuxen när man kan förlåta sina föräldrar

    SvaraRadera
  4. Sorgligt med så djupa sår i en familj, men det kan säkert finnas skäl till att barn säger upp bekantskapen med sina föräldrar. Vem vet vad föräldrarna har utsatt sina barn för?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns nog många sorgliga exempel! Det här är synnerligen väl berättat.

      Radera
  5. Tack så hjärtligt för upplysningen om att pratet även fanns som text, då kan jag också ta del av det. Blivit så gott som vuxendöv p.g.a. öronsjukdom de senaste tio åren, så lyssna på prat funkar inte för mig... vilket jag förbannar emellanåt, som om det skulle hjälpa. ;) Nu ska jag läsa Anna-Lena Lauréns "prat" som jag velat höra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det bra att sommarprat kan läsas också, i egen takt och utan musik. Men jag har fattat det som att möjligheten försvinner efter ett tag, hoppas du hinner! Laurén har jag funderat på att ta tag i.

      Radera