torsdag, augusti 19, 2021

Pluseffekt på Kungliga Djurgården

2400 nya kvadratmeter att disponera för konstutställningar. Det är vad nyss öppnade Liljevalchs+ är. Ritat i betong och glas av arkitekten Gert Wingårdh, betalt av skattebetalarna med 570 miljoner kronor. 

Ett omdebatterat projekt som puttrat på i ungefär tio år men som nu äntligen är färdigt, fast debatten är inte över. Fult eller inte? Passande eller inte? Åsikterna är många, men nu står kåken där i alla fall, och jag har varit där. Och huvudstaden har fått ännu ett turistmål för den konstintresserade.

Ingegerd Råmans glasvägg är ett vattenfall ...

... som är rätt fascinerande på avigsidan också!

Lanterninerna i taket är konstverk i sig själva.

Stort utställningsutrymme med massor av dagsljus genom taket.


Kåken sedd från Djurgårdsfärjan. Passar den in i omgivningarna? 
Jag tillhör skaran som inte är övertygad.
Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Göteborgs-Posten och du håller mig informerad.

    SvaraRadera
  2. Jo, jag gillar byggnaden och idén, även om byggnaden skulle kunna vara ett fängelse. Ser till och med taggtråden på det "konstiga" taket. Men åtminstone var det ett väldigt vågat försök... i Norra Djurgårdsstaden till exempel, men Liljevalchs+ passar definitivt inte in där det byggdes...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä jag är som du redan vet inte jätteentusiastisk.

      Radera
  3. Jag har sett byggnaden ta form och passerat här då och då. Men jag har inte varit inne i den. Inte ännu . Jag tycker inte alls byggnaden passar in här utan är mer inne på BP:s linje att Norra Djurgårdsstaden miljömässigt passat bättre. Risken är då kanske är färre skulle ta sig dit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att det är fina lokaler att ställa ut i. Och väl inne ser man ju inte den bunkerliknande fasaden ...

      Radera