lördag, augusti 28, 2021

Höstdags och fredagsfrågor på en lördag

Då är den alltså nästan här, den första "officiella" höstmånaden, september. Det mesta tyder på att årets sista dopp i sjön är avklarat. En och annan båt har redan krupit upp på land. Täckjackor trängs på trottoarerna, trots att det måste vara svettigt. Solglasögon används alltmer sällan. Fläkten har återvänt till källarförrådet, täcket har släppts in i påslakanet. Balkongdörren stängs på kvällen, fönstret i sovrummet står på bara lite glänt. Himlen är grå, regnet hänger i luften, hundägarna har klätt på både sig och djuren i något som förväntas förhindra att nästa skur gör dem blöta ända in på skinnet. 

Så kan alltså den sista lördagen i augusti te sig. Jag passar på att backa en dag, tog för ovanlighetens skull "bloggledigt" i går, och besvarar Elisa Matildas fem fredagsfrågor så här i efterhand:

  1. När senast gjorde du nåt drastiskt med ditt yttre? Varje gång hos frisören, när han på min uttryckliga order "ställer" håret upp! Det blir skillnad!
  2. Har du bytt till varmare garderob än? En och annan jacka liksom smyger sig på ... 
  3. När ändras säsongen till höst? Vilken dag som helst nu, vädret avgör. Kanske har det redan hänt, även om man kan hoppas på ännu en brittsommar.
  4. Vad ser du fram emot med en ny säsong? Mycket skaldjur i r-månader. Mysigt med levande ljus, gosiga mjuka och sköna kläder, gärna lite lurviga.
  5. Vad är något du nyligen ändrat åsikt om? Vänsterns nya partiledare Nooshi Dadgostar. Tyckte hon verkade väldigt svag i starten och tänkte att hon blir nog inte gammal på den posten, men hoppsan! Hon kommer att märkas i svensk inrikespolitik framöver! Vilket är kul, för alldeles oavsett partifärg är det bra med "fräsiga och smarta fruntimmer". Jag kan t ex sakna Anna Kinberg Batra.
Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. vädret varierar varje vecka... varje dag... och gula löv kan även betyda torka. Nooshi Dadgostar har fått chansen att visa sig, håller dock inte alltid med henne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag håller inte heller med henne rakt över, men jag ser en skärpt tjej som ingen kan vifta bort. Gott så!

      Radera
  2. Håller med dig om Dadgostar. Och jag vet inte om jag gillade Kinberg Batra som politiker - eller rättare, jag gjorde det INTE - men hon är ju en vansinnigt rolig och charmig person. Jag tittar faktiskt på henne och hr Batra hos Skavlan då och då, för de är så jäkla roliga och charmiga ihop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det kul när politiker har nåt litet extra? Tyvärr är det så otroligt svårt att "fastna" för nån att hålla med helt och fullt, och till o med rösta på.

      Radera
  3. Nu är det jag som byltar på mig mer kläder, för nu är det kallt, tycker jag!
    Tänder lite ljus och myser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara att ta lager på lager, dumt att frysa om/när man inte måste!

      Radera
  4. Tack för påminnelsen om skaldjuren! Det hade jag helt glömt bort när jag "gnällde" om hösten.
    Är som Gerd, byltar på mig, för jag är också frusen. Så tre lager är lagom just nu. Jag lovar att jag inte svettas. Jag svettas inte ens när det är 28-30 grader så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första krabban i går! Älskar nästan alla skaldjur, fast somliga är krångligare att hantera än andra. Och fryser man ska man klä på sig, inget snack om saken. Lite hurrigt är det om kvällarna.

      Radera
  5. Jag är ju impad över regeringen i mitt fosterland, även om jag inte är så insatt i den finländska aktuella politiken. Men jag tycker de trots kriser och meningsskiljaktigheter lyckas ro projekt kvinnor-kan i land på ett bra sätt.
    Har hört om hiskeliga priser på skaldjuren i år, så jag tror jag håller mig till de frysta turkiska kräftorna..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men visst är det kul med den unga statsministern! Jag har inte heller koll på politiken hon och hennes regering för, men som jag skrev i min text: alldeles oavsett partifärg är det bra med "fräsiga och smarta fruntimmer".
      Färsk krabba kostade 199 kr kilot, det tyckte jag den var värd! Men ibland är de dyra de där goda djuren.

      Radera
  6. Jag håller med dig om Dadgostar, tycker hon är riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med tjejer som vågar ta plats - och gör det med den äran.

      Radera