onsdag, augusti 04, 2021

Läsning i Prideveckan

Vi är mitt inne i årets Pridevecka. Vilket inspirerat Enligt O till veckans kulturfrågaVilket eller vilka kulturella verk om normbrytande karaktärer passar att ta del av under Prideveckan?

En bok dyker direkt upp i min skalle: "En komikers uppväxt" av Jonas Gardell. Han är, menar jag, en lysande skribent och den här boken är väldigt läsvärd, Pride eller vilken annan vecka som helst.

Av senare datum är Karin Alfredssons "Vajlett och Rut" om två kvinnor och deras relation i Västerbottens inland på 50-talet. Författarens absolut bästa bok hittills (med reservation för att jag ännu inte läst hennes senaste).

En film som jag tycker passar in är "And then we danced" av regissören Levan Atkin, hyllad av många. Om två unga män i en dansgrupp i Georgien. Häftiga dansscener! Innehåller också fantastiskt foto!

Glöm heller inte filmen "The Danish Girl" med Alicia Vikander och Eddie Redmayne. I grunden den sanna historien om den förste mannen som blev opererad för att byta kön. Sorgligt men bra.

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Gardell är en mästare på många områden, sett den andra filmatiseringen, märkliga tider, även här i Norden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst rätt många av hans böcker. Genomgående väldigt bra.

      Radera
  2. Undrade vad som hade hänt med dig idag - inget inlägg. Men så kom det till slut - inlägget alltså. Sorry, men återigen står jag där som ett levande frågetecken, men vid det här laget är du ju van;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har varit lite upptagen ... men bättre sent än aldrig, hoppas jag ... Nu blir det god natt, sov gott! :-D

      Radera
  3. Asch, min kommentar försvann!
    Provar igen!
    Gardells bok har jag läst, och vem minns inte tv-serien Torka tårar utan handskar!
    The danish girl har jag sett, en speciell film. Filmen från Georgien har jag hört talas om, men inte sett, tack för tipset. Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gardell kan verkligen skriva. Den georgiska filmen var väldigt speciell, kan man väl säga. Jag trodde det skulle handla om balett, men det visade sig vara folkdans!

      Radera
  4. Ja just ja, Danish girl! Där filmaren tyckte att Danmark var för platt och valde att filma bland norska fjäll istället för slutscenerna - haha! Men i övrigt en mycket bra film. Stackars Lili Elbe som har såna helt fel förväntningar på operationen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Historien är verkligen sorglig.

      Radera
  5. Och jag har varken läst böckerna eller sett filmerna så tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid finns något nytt att se eller läsa!!!

      Radera
  6. Vajlett och Rut får jag nog sätta på läslistan. Gardell har jag sett. känner till de båda filmerna men har inte sett dem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den boken är läsvärd, man känner miljön i Västrbotten på 50-talet - Karin A är bra på att ta med sin läsare till "sina" miljöer.

      Radera
  7. När jag såg frågan funderade jag också. Och hamnade bland de böcker och filmer där du också hamnat i tankarna.
    Jag hamnade också hos Jonas Gardell men också i Torka aldrig tårar utan handskar" som jag läst och sett på Stadsteatern. Så gripande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har boken och såg tv-serien, som väl inte lämnade någon oberörd.

      Radera