torsdag, augusti 12, 2021

Triss och tips i helgfrågan

Sista veckan nu för sommarversionen av Mias HelgfrågaMia har gett oss tre alternativ. Att besvara en, två eller alla. Jag kör en triss igen:

1. Vad läser du nu? "Pottungen", del två i serien av Anna Laestadius Larsson. Svenskt, från 1800-talets start. Lättsmält.

2. Har du något boktips? Vi tog oss till Fjällgatan, Dottern och jag, för utsiktens och glasskioskens skull. Då kom vi på att hon inte läst Per Anders Fogelströms Stad-serie, vilket jag tycker och hoppas att hon ska. Du har väl redan gjort det? Om inte så gäller tipset även dig.

3. Har du ett semestertips att dela med dig av? Förutom ett besök på Fjällgatan, då: Satsa nittio minuter på en pedikyr. Är skönt och fina fötter är trevligt! Dina fötter vill väl också ha semester? Mina vill! 

Copyright Klimakteriehäxan

24 kommentarer:

  1. Just nu har jag snöat in på en deckare. "Campingmorden" av Mikael Ressem, helt okänd för mig, men ett tips, och jag lyssnar.

    Nästan skäms, men jag har inte läst Fogelströms böcker...

    Tipset om pedikyr hänger jag på. Jag hålls med det ganska ofta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pedikyr är njutbart! Fogelström är bra, de tidiga bättre än de sena delarna.

      Radera
  2. Hannele7:40 em

    vi trädgårdsmänniskor drömmer inte om pedikyr

    SvaraRadera
    Svar
    1. har väldigt fina fötter

      Radera
    2. Tror nog att det är individuellt mer än styrt av intresse! ... men du har säkert fina rötter hur som helst! :-D

      Radera
  3. Måste medge att jag inte har läst Fogelströms Stad-serie. Här skäms jag en aning om jag ska vara ärlig.
    Du ser om dina fötter. Jag såg om mina händer häromdagen;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ge PAF en chans! Jag brukar fixa både händer och fötter själv, men det är lite lyxigt skönt när andra gör det nån gång.

      Radera
  4. Stad-serien har jag läst, jag fick låna dem av en dåvarande arbetskamrat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om vi hade en svensk litteraturkanon tror jag serien skulle ingå.

      Radera
    2. Per Anders Fogelström finns med bland 100 Bästa Böcker:
      http://hannelesbibliotek.blogspot.com/search/label/100%20Klassiker

      Radera
    3. http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2020/05/de-hundra-basta-bockerna.html

      Radera
  5. har läst Fogelströms serie. första delen är till och med omläst. har länge funderat på att muntra upp mina slitstarka fötter, men hittills har det stanna vid tanken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag slukade första två delarna, minns jag. Den sista gillade jag inte lika mycket, men det är länge sen nu.

      Radera
  6. Jag har också läst Fogelströms stad-serie för länge sen, oj så tagen man blev, har läst om någon av de första böckerna också. Å visst har jag sett till att få mina fötter "gjorda", inte i 90 minuter, men en timme, heeelt ljuvligt, gick som på bomull de första dagarna, rödlackerade och snygga är de fortfarande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker att jag borde läsa om hela serien, men när??? Visst är det skönt att bli ompysslad, om så bara mot betalning och bara om fötterna ...

      Radera
  7. Fogelström-serien är jättebra, läst om första. En behöver se om sina fötter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska vara glad åt fötter - det var väl Birgitta Andersson som sjöng? Vi får förvisso inga nya! PAF-serien hör till sånt man "ska" ha läst eller hur?!

      Radera
  8. Anna Laestadius Larssons böcker är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon skriver lättläst och underhållande.

      Radera
  9. Jar också hunnit läsa Pottungen. Verkligen intressant och trevlig bokserie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast var inte första delen lite bättre än den andra är? (har inte läst klart den än)

      Radera
  10. Per Anders Fogelströms serie, åtminstone en bok, har jag funderat på att läsa, inte kommit längre än så tyvärr.

    SvaraRadera