BULIMISHOPPING
-Det visar sig att så många som handlar på nätet utnyttjar returrätten att det blivit ett problem. För mycket administration, för hård belastning på transporterna och därmed negativt för miljön, för att peka på två problem som uppstår. Nu har flera svenska modeföretag på nätet börjat jaga returmissbrukarna och ett av dem, Boozt, har hittills hittat inte mindre än 19000 stycken som nu blivit portade! Folk beställer en vara i en rad olika storlekar, vill kanske "bara titta" eller passar på att plåta "dagens outfit" för sociala medier. Man kan t o m tänka sig att något plagg smyganvänds med prislapparna kvar för att sen gå tillbaka till säljaren! Det kan också handla om ett beroende, att man shoppar för att man inte kan låta bli. Sedan kommer skammen över att vara en shopoholic och kanske är dessutom kassan redan tom! Ändå är totalt sett returmissbrukarna få. Det är svt.se som uppmärksammat bulimishoppingen.
Copyright Klimakteriehäxan
Helt otroligt det du beskriver om shoppingen.....men säkert helt sant. Man kan väl aldrig få förmånga plåtburkar? God fortsättning på 2022!
SvaraRaderaVi kan inte sluta köpa fina plåtburkar eller hur??? Det är shopping som går att försvara! :-D
Raderadålig stil, själv behåller jag det som jag handlat, även skor har passat... det blir inte billigare för kunden för att folk gör så, de fattar de inte!
SvaraRaderaMen årets första dag shoppar jag inte, öppnar inte portmonnän, då räcker pengarna hela året
Har köpt plagg på nätet totalt tre ggr tror jag, alla har varit snygga men en klänning som var för liten sålde jag. Inga returer från mig - men jag föredrar ju att handla irl. Skor skulle jag aldrig beställa på nätet!!! Denna nyårsdag blev helt shoppingfri, så det bådar ju gott.
Raderakläder på postorder har man kunnat köpa typ hundra år, har varit en lösning för ensamstående mammor som inte kunnat komma iväg och handla. Mina icebug köpte jag på nätet, andra skor också, senast underbara Michelin-kängor, så bra!
Raderaköpte fina leggings för korta tanter (tre kvarts heter de väl), testade i affären, expediten tipsade att om jag beställer hemifrån och hämtar i affären, så fick jag rabatt och slapp porto!
RaderaPostorder av gamla sorten har ju varit jättebra. Det är när kinesiska leverantörer tagit allt större del av marknaden som problemen uppstått, tror jag.
RaderaGillar ordet bulimishopping starkt! Kan dock inte identifiera mig med bulimisterna, då jag köpt kläder på nätet en enda gång. Blev så oerhört besviken av de tre plaggen som gjorde sig betydligt bättre på skärmen än i verkligheten. Dessutom hade företaget "ljugit" om materialet på nätet. Så det var första och sista gången jag köpte kläder på nätet. Nej, jag orkade inte ens returnera plaggen utan gav bort dom till insamlingen...
SvaraRaderaPS. Täby Kommun smällde också upp ett fantastiskt fyrverkeri i år igen. Tycker det är helt okej att ha ett färgsprakande fyrverkeri (under ordnade former) en enda gång per år. Vet att jag är tämligen ensam om att tycka det. DS.
Tror att det är vanligt att man blir besviken. Jag nätshoppar nästan aldrig, utom böcker ibland. Nja, jag tror att de som uppskattar fyrverkeri är fler än vi som är tveksamma.
RaderaJag tycker fyrverkerier är vackra men sedan länge är jag emot det då det är onödiga STORA pengar som bränns upp i ett nafs.
SvaraRaderaJag handlar aldrig skor och kläder på nätet, jag måste prova. Men jag vet de som är shoppoholic och bara skickar tillbaka. Nej, usch, vilket krångel.
Här hade kommunen varken fyrverkeri eller laserinstallation. Men det smällde som sjutton hela dagen.
Smällare ogillar jag mer än fyrverkeripjäser! Min dotter blev vettskrämd när hon var liten, sprang och sökte skydd både på Valborg och vid nyår. Gick inte över på länge. Och vad shopping anbelangar; klart man vill prova innan man slår till!
RaderaJag gapade stort när jag hörde om det där på nyheterna. Hade inte en aning om det. Men att folk skickar efter olika storlekar för att returnera det felaktiga, har jag hört.
SvaraRaderaVi bor högt och kan se hela stadens fyrverkerier från balkongen. I år var det bara en bråkdel så mycket som förr om åren. Det gladde mig! Visst är det vackert i stunden, men är ett läskigt rikemansnöje.
"Läskigt rikesmansnöje" - tack för den, en perfekt beskrivning! Minns hur det var i Guatemala - sånt som smäller är väldigt poppis i Centralamerika - det var barn som gjorde prylarna och de blev ofta av med fingrar, armar och ögon om inte mer.
RaderaMaken och jag har diskuterat smällandet som pågår i flera dagar före nyår. Jag förstår inte glädjen i att det smäller, men det gör han. Jag pratar om skillnad där mellan pojkar och flickor, men han hävdar att det nog finns tjejer som gillar smällare ...
SvaraRaderaFörmodligen lika sällsynt som att tjejer brottar ner varandra på rasterna. Jag bor vid en skolgård - och har varit rastvakt i oräkneliga år som lärare, men aldrig sett brottning som rastaktivitet på skoj mellan flickor.
Men ... att tala om medfödda skillnader ska man ju inte göra numera. Nu hänger det ju på hur man definierar sig.
Bra att detta med denna hetsshopping blir uppmärksammad och bromsad. Handlar för egen del bara biljetter av olika slag på nätet och bokar hotell där. Annat köper jag i butik. Vet att jag för länge sen ibland köpte per postorder ett par gånger men det var sällan kläder passade eller att kvalitéer var bra. Skickade tillbaka och då fick man betala en del av portot.
SvaraRaderaVad gäller fyrverkerier så tror jag inte det ena utesluter det andra. I Stockholm är det ju ganska magert om man jämför med övriga världen.
Men jag skulle nog inte sakna fyrverkerierna om de blev förbjudna.
Smällare hörde jag inga alls.
Jag minns för något halvår sedan då jag beklagade mig för min dotter och dotterdotter över hur svårt det var att beställa kläder på nätet pga storlekarna. Hur mycket man än mätte och trodde sig veta rätt storlek så stämde det inte. Och jag tycker det är besvärligt att packa in och skicka tillbaka, kanske också göra ny beställning. Men jag har också insett att många klädaffärer packar ihop sig, det gapar tomma lokaler i allafall i Faluns gallerior där klädbutiker stod på rad. Då sa min dotter att jag skulle beställa två stycken plagg, i olika storlekar och sedan returnera den som inte passade! Jag tyckte det lät lite märkligt, men nu har jag förstått att man satt detta i system, samt att man som du skriver missbrukar systemet på många andra vis...Bra att handlarna reagerar, rena okynnet.
SvaraRadera