måndag, januari 24, 2022

SELFIE nummer 4

Än en gång har jag nu totat ihop en mall till en SELFIE i ord, och svaren du lämnar ska bilda en kedja i vilken sista bokstaven i svar 1 ska vara första bokstaven i svar 2 o s v. Fritt fram att använda min "loggaklump" om du vill. Försök låta bli att ta hjälp av Google, det blir roligare då!

När du svarat (och vi som läst fått en lite tydligare bild av dig) lägger du in en länk här i min kommentarsspalt så vi kan hitta och läsa! 

Förra veckan vet jag att dessa bloggare var med (saknar du dig själv eller någon, berätta!) och jag lovar: det är så kul att det blir väldigt olika och ofta roliga svar! Kanske får man nya bloggbekanta eller veta nytt om gamla? Listan som den ser ut just nu (dussinet fullt!): 

Åke, Paula. BP, Vilt og Vakkert, SusjosAnki, Mitt Skogsliden, Ditte, Ingrid, Femfemman, Primrose, Anette

Och här kommer "mönstret" till en ny SELFIE i ord. Tolv saker handlar det om. Du kopierar och lägger in dina egna svar och är precis så kortfattad eller mångordig som du känner för! 

Häng på! Och glöm inte lägga in länk till dig i kommentarerna! Du tolkar naturligtvis nyckelorden helt fritt. Om intresset ser ut att hålla i sig återkommer jag med en ny SELFIE-utmaning på måndag.

1d      1. Där fick jag första jobbet: Arvika (Arvika Nyheter. Men innan dess hade jag jobbat som butiksbiträde i min pappas affär alla skollov.)

2.       2. Den personen ville jag se ut som: Audrey Hepburn (saknade verkligen alla förutsättningar …)

3.       3. Tidning: Newsweek (fast jag tröttnade, det blev allt mindre läst i den undan för undan)

4.       4. Färg: Kungsblå (anser att den klär mig)

5.      5.  Äter aldrig: Ål (väldigt fett och så är det något med hur den ser ut också som ger mig avsmak)

6.       6. Godis: Lakrits (nu är vi långt ifrån avsmak ...)

7.      7.  Alltid i kylen: Smör

8.       8. Idrottsgren: Rollerderby (hade jag aldrig hört talas om förrän min svärdotter kom in i familjen, rätt svår sport att förstå sig på faktiskt)  

9.       9. Skofärg: Yrvädersröd (jaja, lite fantasi får man väl ha? det är ju jag som är flickan med de röda skorna!)

10.   10Artist jag gillar: Don Mc Lean (jag säger bara: ”American Pie”, ”Norwegian Woods” och ”Vincent”  den senare handlar faktiskt om målaren Van Gogh)

11.   11. Katt: Norsk skogskatt (randiga ska de vara, katterna i min smak)

12.  12. Konstform: Textilt (gillar alla sorter: broderi, stickat, virkat, batik, applikationer, vävt, quiltat, tovat … har prövat på dem alla utom tovning)

LyCopyright Klimakteriehäxan

50 kommentarer:

  1. jag såg ut som en blandning av Audrey Hepburn och David Bowie

    Rökt ål är gott... det var för länge sedan jag åt, fridlyst nu. Sonen hade fiskat upp en liten ål i havet här, och oavsett vad jag gjorde, fortsatte den att leva och krypa i diskbänken!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. P.S.
      fet fisk är nyttigt med omega 3 och annat, själv är jag nästan beroende av rökt makrill, här på västkusten

      Radera
    2. Makrill är gott. Det tycker jag inte att ål är.

      Radera
  2. Heisann, da er formiddagen gått med til selfie. Ser at vi har samme start på arbeidslivet! Og vi har mange røde sko begge to... i litt ulik nyanse... Jeg har vært nødt til å "låne" flere illustrasjoner denne gangen, men svarene er skrevet aller først, så jeg regner med det er godtatt ;:OD)
    https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2022/01/selfie-nummer-4.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. För en selfie i ord behöver du ju egentligen inga illustrationer alls - men det är naturligtvis fritt fram! Vi kliver vidare i våra fina skor!!!

      Radera
  3. Huff, her kom din adresse opp- her er min:
    https://viltogvakkert.blogspot.com/2022/01/selfie-i-ord-og-12-svar.html

    SvaraRadera
  4. Hej, jättekul ,-)
    Nu har jag lagt in mitt.
    http://enrosafluga.blogspot.com
    En fin dag hoppas jag att du får
    Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du är med igen! Kul att läsa dina svar, kul att du är så kreativ!

      Radera
  5. Vad kul men en ny omgång! Jag var bortrest förra veckan så gjorde inga utmaningar. Men i morgon räknar jag med ordleken.
    Röda skor, det kan vara jag också!

    SvaraRadera
  6. Jätteroligt med en ny omgång. Hänger på i morgon.
    Likaså roligt att läsa dina svar. Och andras. Har hunnit med några idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker du att bilden klarnar? :-D

      Radera
  7. Får lägga till dej i Blogglisysn! Så att jag kan fundera på dagen hela dan. För riktigt lätt är det inte att svara. Vad det gäller färgval så har vi liknande smak. Blått är fint och mina röda Clarks-skor, tycker jag mycket om.
    Tack för att ha fått båt att fundera på. //Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fundera en stund, det är ingen panik i selfie-branschen!

      Radera
  8. Dina selfies är lika beroendeframkallande som mina skyltar:-)

    Sedan skrattade jag gott åt dina roller blades och mina inlines. Visste faktiskt inte att rullskridskor hade två engelska namn. Alltid lär man sig nåt nytt.
    Don McLean hade jag aldrig hört talas om, men "American Pie" kunde jag konstigt nog nynna på.

    Här är mitt bidrag:
    https://bp-computerart.blogspot.com/2022/01/glad-mandag-med-selfie-4.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Don McLean är SÅ begåvad. En gång kom Dottern sjungande på "American Pie" och jag sa glatt "Å kan du den, Don McLean-låten!" "Mamma, det är MADONNA!" fnös barnet. Madonna har gjort en cover på den nämligen.

      Radera
  9. https://nacka144.se/okategoriserade/selfie-i-ord-4/

    Mitt bidrag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Ser att vi startade våra karriärer på var sin blaska!!!

      Radera
  10. Alltid kul att läsa svaren hos andra i din selfie! Audery Hepburn..wow..ja henne vill man gärna se ut som!

    https://susjos.blogspot.com/2022/01/glad-mandag-och-selfie-nr-4.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle lätt stå ut med Meryl S också! Roligt att du hänger på. Du får leta upp ett par turkosa skor, det skulle sitta fint!

      Radera
  11. Har roat mig ett tag ikväll - kan behövas efter lite hårdkörning i växthuset och sen en massa matlagning.....
    Som synes har jag döpt mitt inlägg till nr. 1 Alltså tänker jag fortsätta, för det var otroligt kul - och svårt!

    https://stjarnarve.blogspot.com/2022/01/selfie-nr-1.html

    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du gillar den här "övningen"!

      Radera
  12. Kommer med mina svar i morgon. Den här gången tog det bara 5 minuter att svara på allt, haha. Utan att googla. (Fast Thelonious Monk var jag tvungen att kolla stavningen.)
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram emot det, med lite jazz!

      Radera
  13. https://paulaz.se/selfie-4/ Tack, hamnade åter i nostalgiträsket, så roligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I nostalgiträsket kan man förvisso hitta skatter!

      Radera
  14. Audrey Hepburn var ouppnåelig, liksom Twiggy som dök upp när jag var en knubbig tonåring. Jag tyckte inte ens hon var snygg, för benig och för sur. Journalist var mitt drömyrke tills min syokonsulent påstod att jag inte var tillräckligt objektiv, där rök den karriären.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det var en rätt korkad syokonsulent. Ingen är född objektiv, men man kan förvisso lära sig att se på saker ur olika vinklar.

      Radera
    2. Håller helt med dig. Men yrkeslivet blev okej ändå, fast jag tror fortfarande att yrket hade passat mig, i någon form, finns ju så många inriktningar

      Radera
    3. Ja verkligen! Jag fick rådet att bli civilekonom först, innan jag blev journalist. Glad att jag inte följde det rådet. Hade blivit en USEL civilekonom!

      Radera
  15. Oj, jag ser att du lockar många anammare, kul! Här är mitt:
    https://gerd-geddfish.blogspot.com/2022/01/ordlek-selfie-nr-4.html

    SvaraRadera
  16. Jag nappade faktiskt den här gången också.

    SvaraRadera
  17. Kul att läsa dina svar. Nu finns mina på plats också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vist får man veta saker den här vägen!!! Riktigt roligt med det här resultatet!

      Radera
  18. Så är min Selfie #4 i hamn. Länk http://dittemitt.se
    Jätteroligt men lite knepigt mellan varven. Och väldigt roligt att så många är på och med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är faktiskt lite häpen över att så många nappat! Men det är förstås jättekul!

      Radera
  19. http://femfemman.blogspot.com/2022/01/selfie-4.html?m=
    Sist.. det blir jag nog alltid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är så välkommen! Nån ska va först, nån ska va sist. Det kan nog dyka upp nån mer, vad vet man? Roligt att du är med!

      Radera
  20. https://mittskogsliden.blogg.se/2022/january/platburk-nr-25-selfie-4.html

    Kul att du fortsätter =)

    SvaraRadera
  21. Jag är med på 4:an också. Du är duktig på att hålla oss i sysselsättning.
    https://ingrids.home.blog/2022/01/26/selfie-nr-4/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att du hänger med! Vi har faktiskt blivit fler!

      Radera
  22. Rolig utmaning - är med då och då - när tiden räcker till :-)
    https://debutsky.com/2022/01/26/ordleksutmaning-och-fick-craig-inklamd-aven-har/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Daniel Craig!!! Lite överraskande, det måste jag medge! Men varför inte?
      Roligt att du är med på detta lilla äventyr!

      Radera
  23. Jag tycker detta är en kul utmaning och denna gången tror jag att jag kunde hitta svar på det mesta.https://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan det ha blivit nåt fel här? Hittar inte ditt inlägg! Inget med dagens datum och i går skrev du om Lyckoslanten ..

      Radera
  24. Hade problem med att få in inlägget, men nu är det på plats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, nu fanns det där! Roligt att läsa dina svar.

      Radera