lördag, januari 29, 2022

Veckans mening – om vänskap

Finns det en mening i det jag läst på sistone som gjort extra intryck på mig? Ja, det gör det och därmed har jag hittat Veckans mening, som Skriv-Robert efterlyser på lördagar. Det kan vara något kul, något klokt eller något av vad slag det vara må, men det ska vara en mening som fått läsaren att hejda sig en sekund. Jag hämtar min ur "Den onda viljan" (Den onde viljen), en spänningsroman av Karin Fossum om tre unga män som växt upp tillsammans, men som hamnar i en gemensam och svår knipa. Deras vänskap sätts verkligen på prov, och det som står här, det är en sorglig sanning som man inte så gärna vill ta till sig:

Alla vänner är inte goda vänner, de är det bara av gammal vana.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. man får välja sina vänner med omsorg ❤️

    SvaraRadera
  2. så sant som det är sagt. verkligt goda vänner växer inte på träd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är så glad att jag har några.

      Radera
  3. Ja, det är sant!

    SvaraRadera
  4. Sant! Jag brukar säga att jag har ganska få nära vänner, men många bekanta. Inte alls samma sak. För mig är en vän en person jag kan ringa mitt i natten om det vore så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen inte samma sak! Vi är helt överens (igen)!

      Radera
  5. Sorgligt, men nog så sant. Fast man kan förstås ha ett antal hundra nära FB-vänner ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm. Bland mina FB-vänner dyker folk upp som jag knappt har en aning om vilka de är ... så nej, FB-vänner är en grupp för sig. Fast några goda vänner ingår förstås också i det gänget!

      Radera
  6. Hmm. Frågan är väl om de fortfarande räknas till vänner då? Om de inte är goda längre liksom.

    SvaraRadera