tisdag, september 24, 2024

Från sameland

Bokmässan i Göteborg drar igång strax, fast utan mig. Har inte varit där på flera år och visst kan jag sakna det, men allt har ju sin tid brukar man säga ... Dock är det lite trist att inte få uppleva Joyce Carol Oates live, det hade jag gärna gjort. Dessutom ska Karin Alvtegen få Crimetime Awards stora hederspris, henne hade jag också gärna applåderat. Så sorgligt att hon inte längre klarar att skriva!

Temat för årets mässa är Sápmi, alltså det som rör de svenska samerna. Där hakar Ugglan på när hon nu för sista gången ger oss andra bloggare ämnet för Tisdagstrion

Mina första tankar går
till Elly Jannes, som 1942 tillsammans med fotografen Anna Riwkin Brick gjorde en barnbok om den lilla sameflickan Elle Kari och hennes vardag, ganska exotisk för de flesta "sörlänningar". Hon bodde med sina föräldrar i 
samebyn Jåhkågasska i Jokkmokk. Boken heter kort och gott "Elle Kari" och har den egenheten att texterna tryckts på tre språk: svenska, nordsamiska och lulesamiska. Och när Elly Jannes så småningom fick en egen dotter fick hon heta Elle-Kari!

"Folk som sår i snö" av Tina Harnesk blev Årets bok ifjol. Har tänkte läsa den men än har det inte blivit av. Här ska man få historien om svenska statens tvångsförflyttningar av Karesuandosamerna för hundra år sedan. Likadant ligger det till med Ann-Helén Laestadius "Stöld" och "Straff" ... de står i kö på hyllan ... 

Sameslöjd finns det oändligt många vackra exempel på, både i textil, renskinn och metall (och ibland kombineras de tre materialen). Tycker att de sällan får den uppskattning de förtjänar. Ett undantag är kanske Britta Marakatt-Labba vars litografier verkar gå åt som smör i solsken. Sina motiv hämtar hon bland folk och fä i fjällvärlden. Hon har också broderat bilder.

Saltripa av Lars Pirak
En samisk konstnär som
liksom Marakatt-Labba blivit riktigt välkänd och också setts i tv är Lars Pirak 
(1932-2008). Hans saltripor i horn eller tenn är underbart vackra! Pirak skrev också poesi, här finns ett exempel att lyssna till, som Dagens dikt i SR. Han är också tillsammans med Kurt Kihlberg medförfattare i boken "Made in Sápmi  en bok till Lars Pirak: en värld av samisk konst och slöjd" men den tror jag knappast går att få tag i  jag skulle gärna bläddra i den!

Detta blev en rätt spretig och konstig trio, men avslutningsvis kommer här också ett stort tack till Ugglan för många tisdagsuppdrag! Ny värd för detta äventyr blir Skriv-Robert. Så tisdagstrion lever vidare!

Copyright Klimakteriehäxan

18 kommentarer:

  1. Vad fint att du tog med hantverk, det finns ju så många fina exempel. Jag tycker tenntrådsarmbanden är så fina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är också förtjust i de där armbanden, har flera (men glömmer använda dem)!

      Radera
  2. Om jag ska vara ärlig så är alla böcker jag läst om Sápmi väldigt deprimerande. Tänker då mest på Stöld och Straff och Karin Smirnoffs böcker. Fruktansvärt negativa allihopa. Märkligt - när jag för en gångs skull läser nåt annat än deckare blir det så...;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men de har väl inte haft det så himla kul heller??? Det gläder mig hur som helst att du blandat upp din bokdiet en liten aning ...

      Radera
  3. Intressant trio med tre böcker som jag inte har läst. Folk som sår i snö är jag mest nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror att man ska läsa den. Även om jag inte lägger stor vikt vid "Årets bok" för den omröstningen ger jag inte mycket för.

      Radera
  4. Jag tror att det var en hel del flickor söderöver som döptes till Elle Kari efter den boken :) Folk som sår i snö har jag faktiskt läst. När det gäller samiskt hantverk så är jag väldigt svag för silversmyckena. Jag har tre par örhängen och dreglar över stora blingiga risku.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Elle Kari blev kanske inne? I dag är väl den där boken kultförklarad. Har getts ut i nya upplagor.
      Visst är samernas traditionella smycken vackra!

      Radera
  5. Elle - Kari, ja! henne minns jag. Harnesk har jag läst. Briitta Marjakatt - Labbas konst är jättefin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enda barnboken med samemotiv jag kan komma på. För barnen på Frostmofjället var v'äl inte samer?

      Radera
  6. fint att den samiska hantverket lever fortfarande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och jag tror att det är ganska livskraftigt dessutom.

      Radera
  7. Vi har varit snabba att fördöma behandlingen av USA:s indianer och svarta, men vi har behandlat samerna fruktansvärt illa.

    SvaraRadera
  8. Anonym11:02 em

    Folk som sår i snö Ska jag skriva upp! Tack för tips! Maria/bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att den är bra. Finns i pocket nu, om man inte vill låna.

      Radera