lördag, september 07, 2024

Veckans mening – om vår tid

Veckans mening, den där som fått mig att hejda mig en extra liten sekund, hur lyder den? Det är Skriv-Robert som frågar. Och jag vet direkt när jag hör Sven Wollter uttala de första orden i "Lady Chatterleys älskare" (Lady Chatterley´s Lover) av D. H. Lawrence att där, där har vi den. Boken (som vi just börjat lyssna på när vi åker bil) kom ut redan 1928 men meningen går lätt att föra över på den tid vi själva lever i, för även om vi rent privat kan ha det bra så är världen full av elände.

 Vår tid är i sig själv så tragisk att vi vägrar uppfatta den tragiskt. 

Copyright Klimakteriehäxan

11 kommentarer:

  1. Mycket tänkvärt och dubbelbottnat. Minns att jag läst boken för läng, länge sedan men mindes inte meningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omöjligt komma ihåg en mening om det inte är HELT SANSLÖST SENSATIONELL och det var väl inte denna heller ... men det är en br historia!

      Radera
  2. Tyvärr så sant citat. Det hemskt hur världen har blivit och jag är lite pessimistiskt lagd för jag tror inte att det kommer bli bättre utan snarare värre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan förstå hur du tänker. Hej Donald T, hej Vladimir P och några andra också.

      Radera
  3. Anonym3:55 em

    Ren självbevarelsedrift!
    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Boken innehöll inte bara erotik utan förminskade även den rika härskande klassen, och D. H. Lawrence var på arbetarnas sida, vilka kunde bli avskedade om de blev skadade på det tuffa arbetet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag trott att den bara handlade om erotik hade jag sannolikt inte brytt mig om den.

      Radera
  5. länge sedan jag läste Lady Chatterleys älskare. verkligen en mening att fundera en stund på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har haft cd-boxen liggande i åratal, nu blir det av att lyssna!

      Radera
  6. Om man vägrar att se det tragiska så kanske man slutar kämpa emot detta, ingen bra väg att gå, då kan man ju låta tragiken ta över. Jag tror på att bästa vägen är att kämpa mot det onda på de sätt vi förmår, alltid.

    SvaraRadera