lördag, september 28, 2024

Skyltat på grekiska igen

Fisk färsk ur havet till din tallrik!
 
Ville man laga till sin egen fisk fanns möjligheten.

Jag har sett större marknadsplatser.

Röd flagg vid stranden, det är en varningsskylt som bör respekteras! Vatten kan vara
väldigt farligt. Här har den hissats trots att vågorna ser hyggliga ut. Men det kan ju
vara strömt också. Lätt att råka illa ut, fråga mig, jag har varit med om det!

Om man hyr ett fordon ska det naturligtvis vara starkt och pålitligt. Då kan firman döpas
efter en mäktig gud: en sån som Herkules/Herakles var! Stordåd uträttades hur som helst.
Fast uthyrningsfirman hade kanske inte fördjupat sig i studier av antikens mytologi.

Här en skylt med speciell tanke på BP, Skyltsöndagens värnare framför andra. Fler
 trägna söndagsskyltare:  Angelgirl, AnkiByblixtraCarita ChristianKajsaLisa,
 LillaSyster, Paula, PettasSusjosStefanTony, Åke.
Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. Fint skyltat verkligen, toppen.
    Röd flagg ska man ju akta sig för att strunta i, totalt livsfarligt verkligen om man gör det.

    Ha nu en fin söndag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska verkligen aldrig strunta i den sortens varningar! Det går att drunkna ändå ...

      Radera
  2. Herakles (på latin Hercules) vaktar min trädgård, tonåringen har koll på andra grekiska gudar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var en hejare på både grekiska och romerska gudar en gång i tiden. Nu tänker jag inte så ofta på dem.

      Radera
  3. LillaSyster1:59 em

    Undervattens strömmar måste man verkligen ha respekt för. Bra att de flaggar. Snyggt skyltat! Ha en bra eftermiddag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästan ingen trotsade röda flaggan faktiskt, vilket jag tycker man måste om man har livet någorlunda kärt.

      Radera
  4. Jag gillar det jag ser...pittoreska foton från ett gemytligt land. Jag saknar de där små stånden med färsk mat oavsett vad det gäller.... i dont like supermarkets....
    Kul att du tänkte lite extra på BP med sista skylten.
    När vi var på Kreta var det ingens som sa nåt om en röd flagga så vi hamnade i stora svårigheter, höll på att inte ta oss upp....
    När jag sen duschade av saltvattnet kom det en gubbe å berättade att man inte ska gå i vid röd flagg...hade ju varit värdefullt om han sagt till innan!
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vatten är farligt, kräver största respekt och ändå kan det bli otäckt. Jag har varit på vippen att inte kunna ta mig upp flera gånger, är superförsiktig numera. Det handlar om sån ofantlig kraft i både vågor och strömmar.

      Radera
  5. Hahaha! Tusen tack för sista skylten. Den var helt perfekt:-)
    Det är alltid så kul att se skyltar från andra länder. Säger ju alltid att de är skojigare än de man hittar här hemma. Åtminstone är de annorlunda, och det uppskattas ju alltid.
    Gillar skylten med fisken med bestick lite extra mycket.
    Market place - ja, den skylten påminde mig faktiskt om Höstmarknaden på det Döda Torget idag - hahaha:-)
    Och Herkules är ett gångbart namn för uthyrare av MC. Minns att vi hyrde en hoj på Cypern från ett företag med samma namn.
    Toppen skyltar med summer feeling. Tusen tack för dom och alla länkar.

    SvaraRadera