måndag, maj 01, 2006

Ett sådant nöt!

Vad skulle han upp i palmen och göra, Keith Richards?
Rolling Stones-stjärnan har faktiskt fyllt 62.
Tog semester och drog till Fiji, vilket måste vara väldigt nära en drömsemester, åtminstone sett med mina ögon.
Sandstrand, palmer, kluckande vågor, strålande sol, skugga under parasollen och små hyddor att dra sig tillbaka till för en liten siesta, följd av en kall paraplydrink.

Visst, palmerna hör till, är värda uppskattning både för sitt utseende, sin ansenliga resning och sina nötter.
Men poängen som Keith Richards missat, det är att turister inte ska ens försöka att klättra upp och hämta palmens frukter. Det som gäller är att endera vänta lugnt och stilla på att de dimper ner – och då inte i skallen på en, för det är inte nyttigt alls, inte med den kombinationen av vikt, hårt skal och fallhöjd. Eller så tar man en stillsam promenad till marknaden, där det med största säkerhet finns kokosnötter att köpa för en ringa penning.

Gubben Richards måste ha varit galet sugen på kokosnöt.
Eller så var han redan hög och fick lust att bli ännu högre.
Hur som helst damp han naturligtvis i backen, det gjorde säkert ganska ont, och det blev raka spåret till sjukhuset, med flyg till Nya Zeeland. Hjärnskakning, sägs det – han hade med andra ord fantastisk tur, kunde lika gärna ha brutit nacken och därmed gjort sin sista spelning.

Nu är det tänkt att Stenarna ska uppträda i Barcelona om fyra veckor och i Sverige om sex. Fansen håller förstås tummarna för att klätter-Keith hinner bli frisk.
Hur som helst har han för evigt gjort sig förtjänt av epitetet ”ett riktigt nöt”. Eller "ärkenöt".
Bara nötter ska hänga i kokospalmer.
Kokosnötter hör hemma där.
Nötter i 60-årsåldern borde veta bättre och hålla sig på backen.

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Anonym1:17 em

    Oj då! - jag är i 60-årsåldern och planerar ett fallskärmshopp som en av de 98 saker jag har kvar att göra innan jag dör. (Listan, som skrevs nyligen, innehöll från början 100 saker, men 2 har jag klarat av redan).
    Men enl. Häxan ska man i min - och Keiths - ålder helst hålla sig på marken......

    SvaraRadera
  2. Anonym1:31 em

    Har du läst att han hade en jetski-krasch meddetsamma efter kokosnöts-fallet?
    Det var kanske därför han åkte in på sjukan.
    Förresten: finns det något mer än noter och musik i hans huvve? Och de kan väl inte få ont?

    The only difference between men and boys
    is the price of their toys.

    SvaraRadera
  3. Anonym3:03 em

    Jag kan i och för sej förstå honom. Bara tanken på en pinya colada skulle få mig att klättra högt upp i vilken palm som helst - och sen bli "hög" på pinyan - sug, sug på sugröret; högre och högre blir jag.
    Och solen skiner och sanden är vit och jag önskar att jag var där.....just nu......men man behöver ju fler ingredienser än kokosnöten för min drink...plus is...och vackert, S-T-O-R-T glas......med paraply......

    Oj, där bar det av med mig - var var jag??

    Hoppas han hämtar sig. Keith, då.

    SvaraRadera