söndag, oktober 08, 2006

Äntligen dags för ÄNTLIGEN?

På torsdag är det dags att ropa ”Äntligen!” igen.
För även om Gert Fylking och Horace Engdahl har gjort upp och Fylking numera håller tyst, så brukar ju de ironiska äntligen-ropen skalla i alla fall när namnet på årets Nobelpristagare i litteratur kungörs.
Nu har de hur som helst bestämt sig än en gång, de vittra människorna i akademin. Och kan fortsätta att vittra i ett år till…

Och vi vanliga bokläsare, vi får eventuellt tips om en för oss hittills totalt okänd författare som blir en angenäm ny bekantskap. Eller så får vi en svårtillgänglig, så gott som oöversatt lyriker/dramatiker att lära oss namnet på, för att snabbt glömma bort det igen.

Men en sak man i alla fall kan roa sig med innan guldpendylen i börshuset slår sina ödesmättade slag på torsdag, det är att gissa på möjliga namn – eller omöjliga, för all del.
Personligen vill jag att det i år blir en kvinna som får de tio miljonerna, äran, medaljen, diplomet och jublet. Plus en massa glada läsare, nya och gamla, på köpet. Hon skulle kunna heta Joyce Carol Oates. Hon skulle kunna heta Margaret Atwood. Två starka nordamerikanska röster, den första från USA, den andra från Kanada.
Då skulle i alla fall jag äntligen kunna ropa ett ärligt menat ”Äntligen!”.

Blir det en man tycker jag peruanen Mario Vargas Llosa gjort sig förtjänt av ett fint pris. Och ska vi prompt leta upp en svensk kandidat vill jag föra fram Björn Larsson – en enda av hans böcker räcker, nämligen ”Drömmar vid havet”.
Vad finns det mer för förslag? Massor, förstås.
Jag skickar frågan till några andra bokmalar i bloggosfären och ser fram emot deras favoriter. Får vi inte namnet på pristagaren kan vi i alla fall få tips på god läsning!

Petra – full av boktankar på En annan sida.
BookReflections – bloggens namn är en tydlig indikation, eller hur?
Du är vad du läser – vilket man kan säga om den här också…
Helenas dagar – hon verkar hinna läsa hur mycket som helst!
Aronjakob – här finns specialkunskaper kring Nobelpris över huvud taget.

Kul om fler hänger på – lägg in en kommentarrad och berätta var man hittar era kandidater till årets Nobelpris i litteratur! Den som gissar rätt förärar vi både ära och berömmelse!

Copyright Klimakteriehäxan

11 kommentarer:

  1. Ja, jag har då ingen aning... det enda jag vet är att jag har börjat på en massa pristagarböcker och somnat innan sidan sju.

    SvaraRadera
  2. Försöker fundera och återkommer med svar imorgon!:)
    Kul utmaning!

    SvaraRadera
  3. Jag tror på Joyce Carol Oates.

    SvaraRadera
  4. Jag förstår Mamselamsen, själv fick jag en Jelinek i julklapp för två år sedan, den ligger fortfarande alldeles oöppnad... men Joyce Carol Oates (liksom mina andra kandidater) är alldeles läsbara!!!

    SvaraRadera
  5. Jag läser Oates just nu. En solklar kandidat. Jelinek tyckte jag inte om... men Coetse tyckte jag var rätt bra...

    SvaraRadera
  6. Jag har svarat i min blogg! :)

    SvaraRadera
  7. Även jag har svarat på din utmaning...

    SvaraRadera
  8. Anonym11:34 em

    Jag kommer att av hjärtat instämma i ditt "Äntligen!" om Atwood får priset. Det skulle vara hur underbart som helst att se priset gå till en kvinna som jag dessutom har läst och som är flrfattare till en av mina favoritböcker (Kattöga). Men se Atwood lär nog inte få någpot pris, hon är ju kvinna och skriver dessutom om kvinnor. Sånt kan ju aldrig bli vare sig allmänmänskligt eller Fin Litteratur. Då är det bra mycket bättre med gubbar som har föhållanden med unga studentskor (läs: Coetzes huvudperson i Onåd). Nej, jag är inte bitter...

    Men i min drömvärld får Margaret Atwood Nobels litteraturpris. Då ska jag sätta upp en liten fin hylla där Kattöga får stå tillsammans med Lagerlöfs Jerusalem i en liten installation av Nobelpristagarböcker Jag Älskar.

    SvaraRadera
  9. Anonym1:14 em

    Min kandidat är Oates.
    Senaste boken jag läst av henne
    är "Blonde". Fantastisk.
    hälsar
    Overboard (som inte längre kan logga in...)

    SvaraRadera
  10. OK - tack för svar! Nu är det bara timmar kvar tills vi får veta om någon av oss har hamnat rätt. "Blonde" är lysande! Heja JCO! Och Atwood!

    SvaraRadera
  11. Anonym9:49 em

    Oj, jag är visst lite sen... Jag får lov att erkänna att jag har pinsamt dålig koll på hela det här med Nobelpriset. Jag har knappt läst något av en enda pristagare någonsin. Inte något av en enda som fanns på listan över tänkbara för årets pris, så det gjorde det givetvis svårt för mig att spekulera. Fast om jag fick bestämma så skulle förstås Torey Hayden få priset. :) Hur som helst är det kul att bli utmanad, även om just denna fråga inte riktigt var för mig.

    SvaraRadera