lördag, maj 10, 2008

Hänryckningstid

Pingstafton, en dag i hänryckningens tid, är för många det samma som bröllopsdag.
Olika ritualer, olika klädstil, olika fester – men högtidligt hur som helst. Folk gifter sig i det gröna, i kyrkor, i stadshus och partytält. Oavsett omständigheterna brukar det vara glittrande ögon och löfte om evig kärlek.

Evig blir den förvisso inte för alla de som avlägger de där löftena i dag, men somliga kan se fram emot rader av jubiléer när åren går men relationen består.
På 8-årsdagen av vigseln handlar det om gummibröllop, till exempel.
När man klarat av 17 år blir det silke, efter 19 år slitstark galon.

Masonitbröllop efter 28 gifta år låter så där lagom kul, i mina öron – och vad sägs om cement, efter 38 år som äkta makar?
Järnbröllop, som firas 70 år efter ringväxlingen, är väl något som ytterst få når. Fler jubileumsår har av förklarliga skäl inte försetts med någon etikett – men vill du kolla vad just din bröllopsdag fått för tema så finns den kompletta listan här.

Rätta mig om jag har fel, men någon har tutat i mig att meningen är att man ska ge varandra presenter tillverkade i det material som årsdagen påbjuder.
Så långt är det väl gott och väl med silver-, pärl-, guld- och diamant-bröllop, till exempel – men kom på en kul uranpresent på 66-årsdagen den som kan!

Och hänryckning förresten - visst betyder det väl att man blir ryckt hädan, alltså bortförd? Kan det då fortfarande vara ett begrepp som gäller båda kontrahenterna? Eller är det alltid den starkare som sliter med sig den svagare? Tål att fundera på, såvitt det inte är lugnast att låta bli förstås ...

Hur som helst: Lycka till, alla ni som slår till och/eller hänrycks i dag! Och grattis, ni som jubilerar!
Vi andra får bli hänryckta ändå. Det kan faktiskt räcka med att titta ut.

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Anonym10:29 fm

    Jag tittade ut... och hänrycktes :)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Anonym12:35 em

    Kollade listan. Det blev ´gnejs´ för oss. Alla presentförslag mottages tacksamt.
    Det vore ju dessutom bra att veta vilket gnejs som menas och var det finns att få tag i...........näe, det blir nog en blomma i år också :o)

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  3. Visst är det ljuvligt. Min mor och far gifte sig pingstafton för femtioåtta år sedan. Då var pingstafton 14 juni (om jag inte minns alldeles fel). De hann i alla fall fira silverbröllop innan de gick skilda vägar.

    SvaraRadera
  4. Anonym3:45 em

    Wow! Jag, eller rättare sagt vi firar silver i sommar. Otroligt!

    SvaraRadera
  5. Gnejs - ojojoj Kulsprutan, där hugger man kanske i sten? :-D
    RF - vi kan fira ihop fast vi inte råkar vara gift med varandra!
    Och Nina och Cicki - så trevligt att ni hängde med och lät er hänryckas!

    SvaraRadera
  6. Nänä, det är nog precis den hänryckning som en och annan blomsterbloggande äppelblomsägande madam känner... ingen bortryckning eller hädanryckning... fast förryckt blir man nog.

    Jag får 5 röda rosor i vanligt rosmaterial på varje bröllopsdag. Jag har sagt att han inte behöver, att vi är lyckligt gifta ändå... men han envisas.

    SvaraRadera