onsdag, augusti 20, 2008

Guld värt miljarder

Den svenska medaljtörsten i Beijing består.
Men det finns ett guld som Sverige tar hem år efter år, oavsett om det är OS eller ej. Guldet är värt miljarder och tas hem i en klass som ännu inte kommenteras på tidningarnas sportsidor, men väl på ekonomisidorna.

Guldet går till Älmhult, staden där Ikea föddes.
Ingen gör reklam som Ikea!
Nya katalogen delas just ut i hundratals miljoner exemplar över världen. Det är inte simpel marknadsföring.
Det är en folkrörelse.

Min damp ner på hallmattan med en ljudlig duns i dag. Och precis som mängder av andra heminredningsglada kastar jag mig över den: vilka är nyheterna? Vad framkallar salivavsöndring? Finns soffan/fåtöljen/lampan/bordet jag drömt om, utan att riktigt veta hur den där möbeln ser ut? Kanske rent av utan att behovet är påtagligt?

Och alla prylarna! Den fenomenala pastagrytan har jag förstås redan, plus en massa annat som om inte förgyller så i alla fall förenklar köksarbetet.
Vi är många, vi som kan tänka oss att ta en tur till Ikea alldeles på måfå, bara för att ”titta lite”. Vilket ofelbart betyder att vi handlar något, om inte annat ett paket servetter eller lite ljus – den mörka årstiden är inte långt borta, då vet man ju att de går åt. Och servetter har inget bäst-före-datum, de håller sig i evighet (brukar jag försvara mig med när familjen suckar över ännu en förpackning).

2009 års katalog bjuder inte på några omvälvande nyheter att döma av den första genom-bläddringen.
Men faktum kvarstår: folkrörelsen är i gång, den lever i högsta grad, värvar ständigt nya medlemmar, och även om det varken blir köp av soffa eller annan större möbel så blir det nog ett eller annat som hemförs som byte så snart man nästa gång vandrat den snitslade banan genom det jättestora varuhuset, så förvillande likt det som skulle kunna kallas Folkhemmet.
Trots att det egentligen bara är reklam är det faktiskt guld värt.

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Detta är den enda katalog jag tittar i under mitt pågående köpstopp. Det är kul att ladda för framtiden så att säga, dvs nästa år då köpstoppet är över! Det blir dock inga spontanbesök på IKEA nu för det skulle bara kännas plågsamt när spontanshoppandet inte har någon plats alls i min tillvaro!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Anonym5:27 em

    Varför har inte jag fått någon katalog! Jag är i desperat behov av en hall-lampa. Kvällarna börjar bli mörka.

    SvaraRadera
  4. Risken finns, de delas ut under två veckor ungefär och det har bara gått en ännu. Sluta inte hoppas :-)

    Det har kommit rätt mycket nyheter i varuhusen som inte hann komma med i katalogen, så ett besök är värt besväret!

    SvaraRadera
  5. Ja, det är bara att erkänna: jag ser fram emot att ta mig en tur dit... RF, vi kanske ses där? för vid det här laget har du väl beställt en katalog om den inte kommit redan?

    SvaraRadera
  6. Anonym9:54 em

    Vill bara tala om att jag har länkat till denna bloggsida på min egen blogg, där jag skrev några rader om IKEA nuvarande reklam. Jag tilltalas av deras "bildspråk" som de använder sig av för tllfället i sin affischering.

    SvaraRadera