Jag har blivit affisch!
Lite overkligt, ifall någon undrar. Och lite sen start för en pin up girl …
Men jag har ju förstås kläderna på mig, där jag sitter uppspikad på väggen hos Isaberg förlag i deras bokmässemonter.
Hur går det, säljer du några böcker? är en fråga jag får ideligen.
Sanningen är att jag har dålig koll på det, har mestadels helt andra arbetsuppgifter och kan bara hoppas att någon blir nyfiken och stoppar ner en Klimakteriehäxa i sin bokkasse. Fast konkurrensen om bokköparna är väl aldrig hårdare än här – tvärs över gången från hyllan där min bok står finns Sveriges bästsäljare Guillou och Marklund, till exempel.
Men om jag nu finge sälja min bok i en vanlig affär, av Konsum- eller Ica-typ, då vet jag sedan i förmiddags mycket bättre än tidigare hur jag skulle göra.
Då skulle nämligen boken stå på gaveln av en av butikens långa hyllskepp. Den skulle exponeras mot blå bakgrund, och kunderna skulle fås att gå motsols.
Om man dessutom höjer priset skulle fler köpa den.
Låter detta helt idiotiskt i era öron?
Det är det inte, det är ren och skär butiksexpertis, man kan till och med hävda att det är vetenskapligt bevisat.
Jens Nordfält är filosofie doktor och rektor för Nordiska Detaljhandels-högskolan och han har skrivit det som fått pris som årets marknadsföringsbok.
Och han har på ett seminarium på bokmässan, under rubriken ”Hur säljer man en tandborste”, öppnat mina ögon för nya handlarknep.
Det är alltså de facto så att en prishöjning med 10 procent visar sig vara en effektiv metod att locka priskänsliga kunder, hur bakvänt det än låter.
Ett bra sätt att få kunderna att tro att man ökat sortimentet i butiken är att minska det.
Man kan ta mer betalt för en vara som ställs fram mot blå bakgrund än om färgen bakom är röd.
Varor som hamnar i ”störtkorg” i ändan av ett hyllskepp säljer 400 procent mer, även om priset är det samma.
Om ”kundvarvet” i affären går motsols är det 10 procent bättre än medsols, förmodligen beror det på att majoriteten svenskar är högerhänt, och då hamnar höger hand närmast hyllorna, plockar snabbt och lätt åt sig en eller annan oplanerad pryl som hamnar i varukorgen.
Och så var det det där med tandborstarna. Svensken köper mindre än två tandborstar per år. Det KAN bero på att tandborstarna står ovanför tandkrämen i butikens hylla. Flyttar man ner borstarna under tandkrämen köper kunderna fler!
Exakt var man bör placera en bok på bokmässan för att bli en storsäljare, det framgick dock inte.
Copyright Klimakteriehäxan
fredag, september 26, 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Själv köper jag alltid en liten bok i Brombergs förlags monter, Bara för att Dorothea Bromberg själv står där och pratar med beskökare och kunder. Det tycker jag är sympatiskt.
SvaraRaderaSå trevligt med två reportage från B&B för oss som inte masat oss iväg dit. Känns lite tomt...
SvaraRaderaJag följer nog inte "svenska folkets" normer, för jag tycker det ser slarvigt ut med störtskyltning... och köper hellre billiga böcker - fast jag köper inte några okända... köper förresten nästa inga böcker länger... lånar på bibblan.
Alltså det är tomt att inte vara där nåt alls... det är inte dina reportage som är tomma.. :) men det förstod du nog.
SvaraRaderaNja, så lättlurad är inte jag :)
SvaraRaderaKul att hitta och få träffa dej på Bokmässan
bland alla andra kändisar, kram.
Hannele, det var jättekul att träffa dig irl! Och Morgondimma gav sig också till känna, härligt att få ansikten på bloggnamnen! Gagga träffade jag också - och var det inte nån mer som jag nu råkar glömma i hastigheten, mellan gäspningarna?
SvaraRadera