måndag, september 01, 2008

En liten språklektion

Att lära sig ett nytt språk är ett spiksäkert sätt att skaffa nya insikter, nya vänner, nya nöjen. Ibland blir man alldeles tvungen att plugga besvärliga glosor, ibland gör man det faktiskt mer för nöjes skull.

Jag vet inte vilken av de två etiketterna ni skulle vilja sätta när det gäller det relativt nyskapade språket nättiska, språket som används på Internet. Behärskas allra bäst av folk under 20, men även vi som fyllt år fler gånger tvingas nog faktiskt inse, att det är lika bra att ta tag i ordlistorna innan de hunnit bli alltför långa. Och du som redan hanterar de här termerna utan problem, du kan ju sluta läsa här - men ni andra ...

De allra flesta förkortningarna, för det är ju sådana det handlar om, är sammandrag av engelska ord och uttryck, men det finns en del även på svenska. Fast i grund och botten handlar det om ett internationellt språk som vi i framtiden garanterat kommer att se mer och mer av. Vare sig vi gillar det eller ej.

Första gången man ser de där små kryptiska ansamlingarna av bokstäver, ibland i kombination med smileys, asterisker och siffror, kan man känna sig lätt korkad, men det dröjer inte innan man ser logiken – och raskt själv börjar använda nättiskan i både mail och sms. Vi har ju så ont om tid, bevars, att varje knapptryckning som försvinner är en rationalisering …

Här kommer nu en liten lista för den som eventuellt är nybörjare (NOOB) i nättiska:
FWIW = For what it's worth
FYI = For your information
BRB = Be right back
WB = Welcome back
TY = Thank you
TKS = Thanks
YW = You're welcome
JK = Just kidding
BTW = By the way
IOU = I owe you
FTW = For the win
IRL = In real life
LMAO = Laughing my ass off
LOL= Laughing out loud
ROTFL = Rolling on the floor laughing
AFK = Away from keyboard
NOOB = New beginner
PLZ = Please
IMHO = In my humble opinion
IMO = In my opinion
CU = see you
SRY = sorry

Lite siffror kan också komma till pass:
G2G = Got to go
0IDA = No idea
4 = For
4U = For you
X4U = Especially for you
2day = Today

Och så några svenska genvägar:
IOFS = i och för sig
IAF = i alla fall
DD = du då?
LR = eller

Där tar språklektionen slut för denna gång. Mina kunskaper i ämnet är starkt begränsade!
G2G men BRB. TKS 4 2day.
Se, där besparades jag inte mindre än 20 nedslag. En klar lättnad åtminstone för en flitigare använd sms-tumme än min … Men den som börjar använda sig av de här förkortningarna när han/hon pratar, den människan måste tänka om!
WB, IAF.

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. TY 4 den lektionen!

    SvaraRadera
  2. Anonym10:07 em

    Jag håller mig ju AFK ett tag...

    Det knepiga är ju att man inte på förhand vet om mottagaren talar nätspråk...
    /MB

    SvaraRadera
  3. Skrattar så tårarna rinner.. STR?

    SvaraRadera
  4. Anonym9:07 fm

    WYSIWYG (What-You-See-Is-What-You-Get)

    SvaraRadera
  5. Anonym2:52 em

    Det är skrämmande att upptäcka att jag tycker alla förkortningarna är självklara. Den enda jag aldrig använt är FTW (For the win) och har aldrig sett användas.

    SvaraRadera
  6. va imponerad jag blir av vad du kan!
    Jösses!
    TY 4 that!

    SvaraRadera
  7. Oj, tack för allt detta! Jag är verkligen inte speciellt insatt i detta, åtminstone inte de engelskspråkiga. Det är nog hör tid att börja studera även nättiska:-)

    SvaraRadera
  8. Morgondimmas STR var väl en trevlig försvenskning av ROTFL? Två nedslag färre dessutom!!!
    Förmodligen kan ungarna 30 till om man frågar. Och fler blir det säkert.

    SvaraRadera
  9. Anonym9:35 fm

    Det där är kul och intressant, men inget för mej :)

    SvaraRadera
  10. Då bara måste jag dela med mig av vad K på AN sa häromdan. Nyss femti fyllda har hon drabbats av tillståndet CRAFT: cant remember a f*cking thing

    SvaraRadera