onsdag, april 09, 2014

Normcore - både inne och ute?

Har just lärt mig ett nytt modeord: normcore. Ett ord som dels beskriver mode, dels förefaller vara det.
Jaha. Vill man vara med i normcore-ligan eller är det trevligast att hålla den på armlängds avstånd?

En smaksak, som det mesta som handlar om trender och olika modeföreteelser. Men normcore-personer kommer knappast in som ideal i magasin med blanka sidor. I den mån de shoppar nytt lär du inte stöta på dem vare sig på NK eller finaste boutique-gatan.

Vad kännetecknar då en normcore-person? Förmodligen (men inte alltid) medelålders. Knappast road av kläder. Ingen personlig stil. Men gärna bekväma jeans, fleecetröja och gympaskor eller Foppa-tofflor. Keps, könsneutralt. Låter lite trist, inte sant? En bra utstyrsel för uteliv, svamputflykt kanske, men inte så mycket oftare. Ganska ute helt enkelt.

Då visar det sig att det faktiskt också är inne med normcore. För den som medvetet klär ner sig med de där attributen visar nämligen självständighet mot omvärlden, lite garderobs-jävlar-anamma. Kanske valt stilen ytterst välplanerat. Så den som lyckas se töntig ut på rätt sätt är både inne och ute. Samtidigt.

Och jag som för ett ögonblick trodde att normcore var beskrivningen av alla de gamla plaggen som krympt på klädhängarna, kläder som köpts efter en storleksnorm som var själva shoppingens kärna. Förr i tiden.
Men den som nu vill känna sig ultramodern i normcore kan kanske klara sig med en djupdykning i garderobens mörkaste vrå. Bekvämt, billigt och brännhett, vad än den snobbigare omvärlden tror.

Copyright Klimakteriehäxan  

10 kommentarer:

  1. Anonym1:28 em

    Skönt att man inte måste bry sig.

    SvaraRadera
  2. Anonym1:33 em

    Ska nu folk tro att jag är modern bara för att jag klär mig som jag alltid gjort? Nesligt!

    SvaraRadera
  3. Aldrig hört uttrycket, men förmodligen kommer jag att höra det snart igen - det brukar vara så. Nya ord förökar sig snabbt.

    Djupdykning i garderoben... ja, det är väl vad jag sysslar med numera...?!

    SvaraRadera
  4. Anonym3:20 em

    Var får du info från? (re ´normcore´)
    Internationellt letat (google etc) är du rejält ute å cyklar - sorry...

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  5. Kära Kulsprutan - naturligtvis blev jag tvungen att googla. Hamnade bl a på NY Times. Tycker inte att jag fått fart på cykeln. Du?

    SvaraRadera
  6. Anonym4:48 em

    Förstår inte ens vad du menar med "fått fart på cykeln" .
    Hur nära att förstå varandra är vi då?

    Kanske vi borde läsa Språktidningen och försöka använda/göra det bästa av svenska språket innan vi tilltar utländska kryddor.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  7. Kära Kulsprutan igen - det var ju du som förde in cykeln i sammanhanget!
    Remember? (om vi nu ska använda utländsk kryddning ...) :-D

    SvaraRadera
  8. Normcore - verkar som om det vore jag som var den perfekta typen för detta uttryck. Alltid gympadojor så fort det är fråga om att gå längre än ut och in i bilen. Bara handväskan i handen som saknas - fast axelväskan bärs ofta i handen när jag tänker efter eftersom det finns två bra handtag på den...

    SvaraRadera
  9. självständighet mot omvärlden, speciellt när man ska vara barnvakt :)

    SvaraRadera
  10. Anonym3:11 em

    Cykel, cykla är väl svenskt??? Jag tror vi haltar lätt i den här valsen.

    Kulsprutan

    SvaraRadera