onsdag, april 16, 2014

En pippi för påskens blommor

Påskvecka. Tulpaner, påskliljor, ägg och harar. Påskbuffé i jobbets matsal. Käringar på kvast, svarta katter, högvis med snask och en lagom lättläst deckare: där har vi väl den profana tolkningen av den här helgen i ett (rymligt) nötskal. Lite särskilda prydnader hör till, dukar med kycklingar, höns i glas, plåt eller porslin, äggkoppar i fantasifulla utföranden.

Det är märkligt enkelt att ta fram plastkortet eller öppna plånboken för att komma hem med något nytt i den där vägen, ännu en heminredningsaccent som ska förstärka helgkänslan.
Jag brukar försöka stå emot. Jag lyckas sisådär.
Men vem som helst måste väl förstå att när jag i somras stod öga mot öga med vasen som var en tupp som var en vas, då trillade jag dit.

Vi var fem väninnor på outlet i Dalarna. Och det var jag som såg den först. Högg den på direkten, kände hur min samling "pippi på fåglar" absolut behövde utökas. (Här alltså nummer 59!)
Tänk att det var sista exemplaret! Dyrt? Tja, det beror ju på. Jag tyckte att den var värd betydligt mer än de tjugo kronor som prislappen angav ... och har verkligen sett fram emot att få ta den i bruk.

Nu är det dags! Äntligen påsk! Trevlig helg på er alla, vilket omfattar även dej, du din stackare som inte har en vas som är en tupp som är en vas!

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Underbart! Jag har också pippiga (inte från verbet) påskvaser :)

    SvaraRadera
  2. Vilken charmig vas, ett riktigt fynd. Jag har så lite prydnadssaker som möjligt och vi pyntar inte alls nu vid påsk.

    SvaraRadera
  3. Snygg!
    Jag har ju min kaxiga kyckling... och några gula ljus. Jag tyckte att det räckte med det + färgglada fjädrar i en buske utanför, men sonen var hemma här igår och blev förtvivlad när han inte såg sin dagistupp = mjölkpaket klätt med klippta filtremsor... servietthållare. Så det var bara att rota fram den. Utan dagistuppen - ingen påsk!

    SvaraRadera
  4. Anonym2:57 em

    Small world!
    Glad påsk!

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  5. Anonym2:58 em

    Det skulle stå tuff tupp härovan oxå :)

    Kulsprutan

    SvaraRadera