tisdag, april 08, 2014

Välkommen! (och tisdagstema SVART)

Svart är faktiskt vårens färg. Också.
Den svarta koltrasten har en av de starkaste rösterna i den fantastiska vårkören som fåglarna bjuder på, med starttid redan vid fyratiden på morgonen ...

Nog är det fantastiskt att man kan bo mitt i en huvudstad (Stockholm!) och ha alla dessa ljuvliga toner i öronen, ibland så starkt att sovrumsfönstret måste dras igen för att inte ljudet ska hindra all vidare sömn. Men så har vi det.

Och just koltrasten har jag extra starka känslor för. Vilken sångare! Vilken glädjespridare! Vilket vårtecken! Han är lika välkommen år efter år. Därför är vårens färg svart, vad än en trendguru försöker påstå.

Nu är det tisdag och därmed dags för tisdagstema SVART  klicka på länken och upptäck mer svarta tankar, idéer och bilder!

Copyright Klimakteriehäxan

21 kommentarer:

  1. Ett välklingande, efterlängtat vårtecken! Så fin han är med den gula näbben till den svarta fjäderdräkten!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Härligt att kunna njuta av fågelsång även i stan!

    SvaraRadera
  3. Så härligt med fågelsång och koltrasten ligger verkligen i topp med sin vackra sång!

    Här i Spanien så sjunger fåglarna året runt även om det är lite mer på vårkanten och jag njuter här med!

    SvaraRadera
  4. Den här sången gillar vi! Och nu är de igång för full hals.

    SvaraRadera
  5. Anonym12:07 em

    Där sitter hen och ser stöddig ut, vacker med sin svarta kropp och orangea näbb. För min del får hen sjunga hur mycket hen vill, bara jag slipper höra fiskmåsar...

    SvaraRadera
  6. Koltrastens sång är vemodigt skön!
    Svart är definitivt en av vårens färger!

    SvaraRadera
  7. Sicken söt liten fågel! Kanon!

    SvaraRadera
  8. Fyndigt inlägg! Jag skulle bara ha klagat över alla svarta kläder som alla har på sig på vintern...

    SvaraRadera
  9. Anonym2:21 em

    Ja dom är fina och jag tar tacksamt emot deras besök i vår trädgård. Brukar bjuda på lite äpplen och det verkar vara ett populärt mellanmål =)

    SvaraRadera
  10. Dom är underbara har några som sitter och sjunger serenad dygnet runt nästan när honan ruvar;-)
    Ha det bra

    SvaraRadera
  11. Så fint fångat av dig. De är efterlängtade till tusen.Sjunger fint gör de med.

    SvaraRadera
  12. Fina är de, men inte alltid så roliga att lyssna på tidigt på morgonen :)

    SvaraRadera
  13. Hej, jag har nyligen flyttat o har nu upptäckte en hel koloni med koltrastar bland buskarna utanför mitt hus. De driver min hund till vansinne genom att inte flyga utan hoppa runt bland buskarna...
    Undrar däremot om jag hört deras sång..

    SvaraRadera
  14. Så härligt med vårens fågelsång och vilken knallgul näbb mitt i allt det svarta!

    SvaraRadera
  15. Jag satt och funderade på hur koltrasten låter men kunde inte komma på. Kollade utbredningen och insåg att den inte finns här i inre Norrland, så då behövde jag inte skämmas... Fin är den i alla fall på din bild!

    SvaraRadera
  16. Kan bara hålla med dig i din text.
    Visst är koltrasten en lisa för en bullerskadad storstadsbo. Härligt att höra den sången.
    Njuter av din bild också, utan sång.

    SvaraRadera
  17. Det är verkligen härligt med allt fågelkvitter nu,
    Ha en fin dag
    Meta

    SvaraRadera
  18. Koltrasten är en ljuvlig sångare, som finns kvar här även under vintern, men den sjunger ju inte så glatt då som den gör på våren. ;-))

    SvaraRadera
  19. vi har egna koltrastar i vår lilla trädgård :)

    SvaraRadera
  20. Koltrastens vänner skulle kunna bli en riktigt stor fan club! Önskar att jag kan plåta honom med lite bättre skärpa en annan gång. Men han ville inte sitta still särskilt länge ... skulle väl iväg och sjunga, får man anta!

    SvaraRadera