söndag, februari 28, 2021

Skyltar á la Vivienne Westwood

Se men inte röra, säger skylten - jag försökte peka uppåt i stället!
 
Tänkande människor är sexigast. Påstår i alla fall Vivienne Westwood.

Denna skyltsöndag har jag Vivienne Westwood och Millesgården att tacka för god hjälp. Sedan i höstas visas ett urval av denna kvinnas modeskapelser på museet i Lidingö, och jag har länge velat gå dit men tvekat (förstås) i dessa smittskräckstider.

Nu blev det i alla fall av. Och det är jag glad för, eftersom det här handlar om äkta humörhöjande plagg! Somligt är svårt att tänka sig på en vanlig människokropp, men annat är högst bärbart. Här finns kläder för både män och kvinnor, i många fall inspirerade av klassisk design som bl a annat Sevres-porslin. Roliga rutor hör ockå till hennes favoritmönster.

På den gamla härliga tiden när det hände att man fick fara en sväng till London brukade jag se till att hamna på varuhuset Harvey Nichols. Där fanns (finns kanske än?) en speciell avdelning med Vivienne Westwoods skapelser, och att titta in där var som att gå på konstutställning, rolig konstutställning! Ett rent nöje! Ibland förstod man inte vad som var upp eller ner på kläderna, men det gjorde ju absolut ingenting eftersom man inte skulle köpa dem, bara titta. Det här är mode som är konst!

Vivienne Westwood, som minsann är Dame eftersom hon adlats av drottning Elizabeth, blir 80 i år men verkar vara lika kreativ som när hon blev punkmodets okrönta drottning på 70-talet.

Hon predikar sen länge miljömedvetenhet och råder sina fans att inte shoppa som tokstollar, utan ta vara på det man har och sedan låta fantasin flöda, vilket kan ge lätt överraskande kombinationer! Stridsropet lyder "Buy less, choose well, make it last".

Budskap kan bäras också på t-tröja som då blir en skylt.

Som vanligt på söndagar samlas skyltande bidrag under BP:s beskydd, så även denna gång förstås. (Enklast att kolla i hennes högerspalt, där posterna dyker upp.) Och om du blir sugen på att se den här utställningen, gör då som jag och satsa på en vardagseftermiddag. Gick dit med en väninna och vi hade hela museet för oss själva (jo, det fanns lite personal också men inga fler besökare). Lyxigt!

Utställningen heter "Vivienne Westwood: Punk & glamour. A private collection", den består av saker som samlats av Lee Price, och den pågår på Millesgården t o m den 9 maj 2021.

Osäker på vilken klädkod som gäller? Ta det snyggaste du har!

Testade att för ovanlighetens skull ta en skyltselfie bland Westwoods kreationer men resultatet blev väl sisådär ...
Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Kul att du varit där! Har varit på väg i tankarna men det har inte blivit av. Men nu så fick jag lite "input" från dig.
    Perfekt till Skyltsöndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att ha hela utställningen för sig själv var lite märkligt, men väldigt bra förstås! (jag har lite fler bilder som inte är så "skyltiga". Kommer nog sen.)

      Radera
  2. Vivienne Westwood var en helt ny bekantskap för mig. Men vid det här laget känner du ju till min icke befintliga allmänbildning. Kollade hennes hemsida och japp, fräckt och coolt. Inte mitt stuk, men med tanke på hennes ålder har hon väldigt fräcka idéer för unga. Å skyltarna var det absolut inget fel på. Inte på selfien heller:-)

    Tusen tack för en "moderiktig" Skyltsöndag. Stort tack för länken också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte mitt stuk heller (jag har aldrig varit punkare), men kul att titta på! Och hennes skyltcitat är bra tycker jag!

      Radera
  3. Verkar vara en vettig dam!
    Du ser, selfies i spegel, blir mest en mobil i fejset, hihi. Jag klarar inte sånt.
    Ja, nu bor ju jag i Lidköping, långt till Westwoods ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar nästan aldrig selfies ... blir ingen ny vana, jag lovar! VW är em häftig dam.

      Radera
  4. Åh, hade varit kul att se! Och selfien, vad var det för fel på den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättekul utställning, faktiskt, trots att Millegården ändå är ett rätt litet museum. Men det här funkar väldigt bra! Selfien - hm, det blir nog inte den största trenden på min blogg framöver ... det har det ju inte varit heller!

      Radera
  5. "shop til you drop! är alltså inte din strävan. Bra där...Vivien Westwood, Who?? så mycket är jag insatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. VW är en brittisk modeikon vars stjärna tändes redan på 70-talet ... man MÅSTE inte känna till henne, men du kan säkert också bli road av hennes kreationer! Jag tycker hon är en smaklig blandning av helgalen, klok och fantasirik.

      Radera