tisdag, mars 15, 2022

Tjockisar

Vilka är de längsta böckerna jag läst? Det är Ugglan som undrar och hon vill ha svaret i form av ännu en tisdagstrio. 

I mitt fall är det ju så att jag numera skyr riktigt tjocka böcker. Jag tycker de är krångliga rent hanteringsmässigt, svårbläddrade och tunga, och tålamodet har inte blivit bättre med åren. Förlagsredaktörer använder tangenten "delete" för sällan när de tar emot nya manus! Ändå har jag, mot bättre vetande, skaffat några tjockisar på senare år, men har de blivit lästa? Nej. 

En som jag dock har läst och blev mycket fascinerad av är Tom Wolfes debutroman från 1987 "Fåfängans fyrverkeri" (The Bonfire of the Vanities). Så skickligt sammanvävda trådar i en tämligen komplicerad story med många personer inblandade. Ungefär 700 sidor krävdes det för att berätta den. Jättebra! (men även den hade säkert gått att korta lite i ...)

Förmodligen har jag läst någon ännu fetare, utan att ha lagt det på minnet. Men i hyllan väntar "Agaat" av syadfrikanska Marlene van Niekerk (714 sidor) och Markus Zuzaks "Boktjuven" (The Book Thief, "bara" 584 sidor) samt "Ett litet liv" (A Little Life) av Hanya Yanagihara (720 sidor). Där blev det en trio ändå, fast oläst och därmed lite fuskig.

Jo då, jag vet att det finns många böcker vars omfång överstiger 700 sidor med bred marginal. Men såna tjocksmockar tittar jag inte åt över huvud taget. Inte nu längre i alla fall. Överlåter det åt andra.

Är det någon mer än jag som kommer ihåg hur man kunde få lite förkortade versioner av omfattande böcker genom Det Bästa? "Bokvalet" kallades det också, tre-fyra verk rymdes inom en pärm och de kom ut på svenska i 56 år. Mamma prenumererade rätt länge. Vi hann med många romaner på det viset ... Jag skulle nästan kunna vara intresserad av det i modern version. Nästan, alltså.

Copyright Klimakteriehäxan

32 kommentarer:

  1. letar inte efter tunga böcker men ibland blir det ändå så

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag letar definitivt aldrig efter tjockisar! Älskar tunnare volymer (fast det får inte bli hur liten text som helst förstås)

      Radera
  2. Jag gillar tegelstenar. När jag har tid att verkligen sitta och läsa, vilket tyvärr inte händer så ofta längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan önska att jag hade den ron. Men det har jag inte.

      Radera
  3. Boktjuven är verkligen jättebra. Ett litet liv står oläst i min hylla och den har jag velat läsa ett tag nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror verkligen att det är bra läsning, det är omfånget som hejdar mig ...

      Radera
  4. Agaat och Ett litet liv väntar olästa i min hylla också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De tar stor plats till råga på allt!

      Radera
  5. nä, fy för Det bästas förkortade historier! om böcker är bra får de gärna vara tjocka. Men många gånger kunde varit förkortade. Agaat är så fantastiskt bra. och också Ett litet liv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror dig. Många har höjt dem till skyarna, det är inte det som är problemet! (nä jag vill nog inte ha Readers Digests nerkokta versioner heller ... )

      Radera
  6. Zusaks bok är jättebra!

    SvaraRadera
  7. Tom Woolf har jag funderat på att läsa något av, men det har inte blivit så. Både Agaat och Ett litet liv väntar i min boklista. Ett litet liv hoppas jag läsa i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har en annan tjockis av Wolfe som jag tagit paus i, "A Man in Full". Han skriver otroligt bra, jag ska ta tag i den igen.

      Radera
  8. Tegelstensbokens tid är förbi för mig. Men jag kommer ihåg "Svärdet och spiran" av Ken Follet. Den läste jag för jättemånga år sen, över 1000 sidor.

    Jag prenumererade också förr på Det Bästa och hade också några böcker med tre romaner i en bok.
    Numera är jag glad över att lyssna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vilken tur att hörböcker finns! Men när radioföljetongen pågår i hur många timmar som helst pallar jag inte - man har sänt "Rebecka" av Daphne du Maurier och när jag såg hur evighetslång den var avstod jag. Provlyssnade inte ens.

      Radera
  9. Vad gäller tegelstenar har vi ju konstaterat förut att vi inte alls tänker likadant här.
    Tror jag nämnde "Troubled Blood av Robert Galbraith (pseudonym J R Rowling) alldeles nyligen. Boken var bra, men den hade absolut inte behövt bli 1073 sidor tjock. Format: storpocket
    Sedan har jag nyligen läst Jo Nesbøs "Kungariket" med 606 sidor. Format: inbunden, så den lär bli ännu tjockare som pocket. Även Pascal Engmans "Änkorna" låg på 506 sidor. Inbunden den också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen sidor .... nej nej och åter nej! Skriv om, stryk ner, tänk nytt! Spar på skogen! (ett sidospår :-D)

      Radera
  10. Ett litet liv ska jag läsa någon gång.

    SvaraRadera
  11. Tegelstenar blir det sällan numer. "Boktjuven" har jag läst med stor behållning men de andra böckerna kände jag inte till.
    Just "Det bästa" och deras "Bokval" minns jag. Vet att mina föräldrar varje år fick dessa i julklapp av vänner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos oss slukades Det bästa-varianterna. Var billiga att köpa tror jag.

      Radera
  12. Har också tagit mig igenom alla sidor på kritikerrosade "Ett litet liv" Av ren envishet... och mycket skumläsning. Gillade den inte...
    "Som pesten", den har nästan 850 tätskrivan pocketsidor. Den var superbra. Läste den precis när pandemin började. Kändes väldigt aktuell.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppsan, alla brukar ju älska "Ett litet liv"! Pestbok - hu då ...

      Radera
  13. Om böckerna är för tunga, vad tror du om läsplattor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funkar absolut, enklare att hantera. Men den gör ju inte texten kortare ...

      Radera
  14. Tack för tips på tjockisar! Boktjuven är riktigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet att jag måste läsa den. När?

      Radera
  15. Märkligt nog så är den troligtvis tjockaste bok jag läst även den bästa, Sinuhe egyptiern av Mika Waltari, 779 sidor, på svenska delade man upp boken i två delar...
    Numera skyr jag också tegelstenar, armarna orkar inte längre...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ny titel för mig, smart att dela den i två.

      Radera
  16. Jag föredrar oftast också korta böcker, men visst finns det många bra tegelstenar. Gillar både Agaat, Boktjuven och Ett litet liv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man, jag har en del att se fram emot!

      Radera