torsdag, mars 10, 2022

Kvartett på platta

Idag är jag lite vilse i pannkakan. Först trodde jag stenhårt att det var onsdag. Sedan tvingades jag inse att det är torsdag. För att nyss tänka "fredag!" och inte alls kolla helgfrågan från Mia i bokhörnan, utan undrade varför Elisa Matilda inte publicerat denna veckas fredagsfrågor, hon brukar vara så punktlig ...

Nu har jag ändå hittat rätt och därmed också sett Mias fråga, som är kort och koncis: Läser du e-böcker?

Jo då, det gör jag, men inte jätteofta. Senast hade jag en månads abonnemang på Nextory för nio (9) kronor och då klippte jag några i rask takt. Det blev (förutom ett par hörböcker) fyra stycken på läsplattan: "Hjärtat" av Daniel Bergman, "Tankar om sorg" (Thoughts on Grief) av Chimamanda Ngozi Adichie, "Happy Sally" av Sara Stridsberg och "Miraklet i Tunneberga" av Helena Stjernström.

En kvartett som nästan helt saknar gemensam nämnare, faktiskt. Men som var och en för sig var läsvärd i mitt tycke. Stjernströms bok blir man på gott humör av, så i dessa sorgliga tider som vi just nu lever tycker jag du ska ta den först om du vill hänga på mina tips.

Ett ännu hetare tips är annars kanske att i dag började halva-priset-på-reapriset på Akademibokhandeln. Blir nog ett litet besök i morgon trots alla mina föresatser ...

Copyright Klimakteriehäxan 

16 kommentarer:

  1. e-böcker kan laddas ner gratis från biblioteket, hemma i sin läsfåtölj

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte lyckats få det att fungerA.

      Radera
  2. Tack för tipset om halva priset hos Akademibokhandeln:-)
    Har aldrig läst en e-bok och inte lyssnat på en bok heller. Ska bli intressant att se när jag faller för "trycket"...

    SvaraRadera
  3. Jag ska till Jönköping imorgon kanske stannar jag vi A6 där Akademibokhandeln finns.

    SvaraRadera
  4. jag jämställer nog e-böcker och E-ljudböcker men du har ju helt rätt i att det ena är lyssning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att jämföra att läsa själv och att bli läst för.

      Radera
  5. Jag har Storytel och lyssnar på böcker där. Men de flesta kan man också läsa som e-böcker.Gillar det dock inte. Ska jag läsa vill jag ha en fysisk bok till hands.
    Så jag har sedan länge en lyssnarbok på gång och en fysisk bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föredrar definitivt att hålla i en pappersbok men plattan har också fördelar.

      Radera
  6. Jag fick mejl om halva reapriset, men jag ska försöka hålla mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får vi se hur det går för oss ....

      Radera
  7. Det är olika för mig. Jag tänker att det är lättare att nå vissa utgåvor digitalt där jag bor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Digitalt har ju inga geografiska begränsningar, det är naturligtvis en fördel.
      Såvitt man har åtkomst till nät, förstås ...

      Radera
  8. Halva-priset-på-reapriset låter väldigt trevligt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gick iväg, men det var verkligen för sent. Väldigt lite kvar, nästan inget av intresse för mig. Köpte ändå en bok, för 35:-.

      Radera