tisdag, mars 08, 2022

Det finns klubbar för det mesta ...

Klubbar, föreningar eller (hemliga) sällskap ska vara temat för tisdagstrion denna vecka, en bloggstafett som har startblocken uppställda hos Ugglan & boken. Och när man tänker efter så finns det klubbar för det mesta!

Misstänker att många svarar "Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap" (The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society) av Mary Ann Shaffer. Den har väldigt många läst och gillat, så även jag. Håll med om att titeln är rätt lockande fast gott låter det väl inte med en sådan paj ... Hör du till dem som inte känner till boken törs jag utfärda en läsrekommendation! 

Det kan jag också göra
för en annan brittisk roman som bygger på verkligheten: "Drömmen om Everest" (Paths of Glory) av Jeffrey Archer. George Mallory kan faktiskt ha varit den som först kom till toppen av Mount Everest redan 1924, men det har inte gått att belägga. Flera försök blev det, och den exklusiva alpina herrklubben i London stöttade. Där kunde bergsbestigarna be om pengastöd och där fanns också en hängiven publik som ville veta allt som hände bland snö och is. Mallory dog på berget. Hans kvarlevor hittades först 1999. Då hade han varit död i 75 år.

I min egen ungdomsbok "Dela lika" drog jag mig inte för att lansera "Hemlis-klubben" med "dödsstraff" för de medlemmar som bröt mot reglerna ... så jag rekommenderar väl helt enkelt den också! Bygger även den på verkligheten i så måtto att jag hade en kollega som, alltid när hon bjöd på skvaller, förkunnade att det var dödsstraff på att föra det vidare. Hon överlevde, lever än faktiskt. Vilket boken också gör! 

Där var väl min trio full. Jag tänkte också en kort stund på "Det hemliga brödraskapet i Wien" av norske Ingar Johnsrud men den rekommenderar jag inte. Jag tyckte den blev rörig och tämligen trist. Men den fick strålande recensioner åtminstone i hemlandet. Man tycker ju så olika!

Tippar också att "Da Vinci-koden" dyker upp denna tisdag. Jag har inte läst den. Bestämde mig för att avstå när jag insåg att i princip varenda annan läskunnig människa sög den i sig. Var på semester på Mallorca och vid poolen fanns Dan Brown på svenska, norska, danska, spanska, tyska, franska, engelska och förmodligen ytterligare några språk. Då tänkte jag att det räckte ...

Eftersom detta är den internationella kvinnodagen borde man ju ha hittat lite klubbar för damer, men det lyckades inte jag med. Får väl försöka fira på annat sätt.

Copyright Klimakteriehäxan

40 kommentarer:

  1. trodde du skulle plocka fram Klubben av Matilda Gustavsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha den glömde jag ju!!! En lysande bok!

      Radera
  2. Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap har jag läst och gillat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har setts i tv dessutom.

      Radera
    2. såg på bibliotekets filmklubb nyligen

      Radera
  3. Jag har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips.

    SvaraRadera
  4. Den första boken i trion kände jag inte till men nu gör jag det . Lite grann. Finns på läslistan.
    Drömmen om Everest har jag läst.
    Vad gäller klubb i sammanhanget så kom jag här i sammanhanget att tänka på "Klubben" om Jean Claude Arnaults bakgrund, skriven av Matilda Gustafsson.
    Känns extra angelägen denna kvinnodag.
    Tack för fin trio

    SvaraRadera
    Svar
    1. Obegripligt nog tänkte jag aldrig på Klubben! Som är en superbra bok!

      Radera
  5. Jeffrey Archer har jag läst en del av, dock inte denna. Själv har jag varken med Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap (varken läst eller sett, men har tänkt göra både och) eller Da Vinci-koden (som jag har läst och verkligen, verkligen gillat) 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske också skulle ha gillat Da Vinci vem vet .... Everestboken är intressant. Både historia och om de inblandade personerna. Inte minst frun som fick utstå mycket.

      Radera
  6. Da Vincikoden läste jag för många år sen. Gillade den rätt så.
    På tal om hemliga kvinnliga klubbar, sök på Rebeckorna. De finns lite varstans.
    Min SELFIE är klar nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog aldrig nån da Vinci-kod för mig.

      Radera
  7. da Vinci - koden har mycket riktigt dykt upp. har just avslutat en bergsbestigningbok och känner att jag måste fortsätta med Archer som jag aldrig läst något av. är hopplöst fascinerad av bergsbestigningar. damklubbar känner jag inte till några dessvärre

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du som jag fascineras av bergsklättrare ska du läsa "Thin air" av John Krakauer. Ruskig, och ruskigt bra. Fast du kanske redan klarat av den.

      Radera
  8. Potatissällskapet trodde jag också skulle komma fast jag har inte läst den. Everestboken blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Archer berättar jättebra om Mallory och Everest.

      Radera
  9. Tack för tipsen. Jag tipsar om en av Dan Browns böcker, men inte Da Vinci-koden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om det nånsin blir nån Dan Brown för mig ... han verkar klara sig mig förutan ...

      Radera
  10. Jag övervägde Guernsey-boken, men det blev andra böcker i min trio.

    SvaraRadera
  11. En klubb, som jag var med i i många år var vår s.k. "Strunta", en syjunta, där vi struntade i att sy...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  12. Jag är med i OBF... en förening som kommer att lösas upp i april - jag kommer till Sthlm och är med på "gravölet".
    OBF är inte hemligt, men inget som utomstående känner till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då är det väl ändå hemligt, i alla fall lite?

      Radera
  13. Är hela klubberiet mer av en mansgrej? Historiskt sett har kanske kvinnor varit så nertyngda av obetalt hemarbete att de inte hunnit med att springa runt i hemliga sällskap och roa sig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nån kvinnlig motsvarighet till alla brittiska herrklubbar har vi väl inte sett till va?

      Radera
  14. Kanske är "herrklubb" det man först tänker på. Kvinnor kallar kanske sina för "grupp" eller "junta". Jag har bara varit med i en sån kvinnogrej, vi kallade oss "springgänget" för vi gjorde många gemensamma tjejlopp.
    Det finns ju många litterära eller konstnärliga "sällskap", där är väl både kvinnor och män med.

    Mitt OBF är mer en lös förening som uppstod genom våra föräldrars arbeten. Både män och kvinnor är med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läsecirklar finns det ju, de flesta består av kvinnor tror jag.

      Radera
    2. Just det - cirkar - hade jag nästan glömt. Förr fanns det cirklar i det mesta. Min pappa hade många, mamma påstod att det var därför han hade ringar under ögonen.
      SPF har landskapscirklar som är himla populära - mest kvinnor deltar.
      Jag har faktiskt aldrig varit med i en bokcirkel, jag fick fullständigt nog av att dissekera böcker när jag pluggade språk på universitetet och malde sönder såååå mycket litteratur.

      Radera
  15. Litteratursällskapet tänkte jag inte alls på, den borde ju varit given :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dök upp direkt hos mig - som dock inte kom på "Klubben"!!!! konstigt nog!

      Radera
  16. Du är betydligt "bättre på det" än jag, nämligen att avstå från upphaussade böcker som Dan Browns "Da Vinci-koden". Om jag ska vara ärlig har jag faktiskt läst alla hans böcker, nåt min man aldrig förstått...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man!!! Alla!?! Imponerande på sitt sätt. Du är långt ifrån ensam, så mycket har jag fattat.

      Radera
  17. Drömmen om Everest påminner mig om en väninnas man ska upp dit i april..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch då. Ingen "walk in the park" precis.

      Radera
  18. Har inte läst någon i din trio. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tre sinsemellan väldigt olika böcker. Kanske kan nån passa dig också!

      Radera
  19. Jag kände inte till din egen bok, så tack för tips om den! Potatispajskals-boken kom jag inte att tänka på, men den gillar jag också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min bok har till skillnad från pajboken inte blivit filmad ... än ... :-D

      Radera