måndag, september 12, 2005

Jag har sett en blivande Stjärna!

Det var faktiskt länge sedan jag skrattade så gott.
Har just kommit hem efter att ha varit på den för mig tills idag fullständigt okända Teater Accent, en liten lokal på Västmannagatan i Stockholm.
Där var det MåndaxMix med Maria Möller.
Hon kommer snart att vara en klart lysande stjärna på den svenska scenhimlen, sanna mina ord. Om ett par veckor har REA premiär igen, och där är hon ett nytillskott i ensemblen. Mitt tips: hon är ett tvättäkta REA-fynd! I tv har man i år kunnat se henne såväl i Allsången som i Gokväll – fast jag råkade missa båda. Visste heller inte alls vad jag gick miste om – men nu vet jag!

Kvällsshowen på Accent är ett ensamgig – det är Maria och en ljud- och musikmaskin, som hennes man sköter.
Under den dryga timme som hon håller i gång, i högt tempo, slänger hon sig med rader av svenska dialekter. Hon låter som en operasångerska, som Lotta Engberg, som Helen Sjöholm, som Gloria Gaynor. Och hon sjunger en kärleksballad som Maria Möller.
Dessutom gör hon radioteater, Dramaten-teater och reklamröst. Hon låter på pricken lik Babben, exakt Anna-Lena Brundin-skånsk.

Hon begår lustmord på rader av mer namnkunniga artistkollegor. På något märkligt sätt lyckas hon helt utan rekvisita bli lik både Regina Lund, Eva Dahlgren, Björk och Carola. Den sistnämnda pratar med publiken lika hjärtevarmt som bara Carola kan – ”från alla mina hjärtan till alla era hjärtan” – och Carola bekräftar också att hon och Gud har mycket gemensamt. Bland annat har de båda en son som slutar på –us…
Ett röstpotpurri som får publiken att hisna ger svensk semester i ett nötskal, från ungarnas spyor i bilens baksäte till den överförfriskade charterpassageraren.

Vi i publiken skrattar så tårarna rinner, klappar i takt till Cher i Möllersk tappning och stämningen är lika hög som temperaturen. Åskådarna och stjärnan svettas i kapp, men vad gör det när man har kul?
Två gånger till kan man se MåndaxMix – en gång i oktober och en gång i november.
Tänker ni gå dit så var ute i god tid.
För vi som kom i sista minuten satt på pallar som inte var speciellt bekväma. Grannens knän petade in i min bak så gott som hela tiden.
Men det gjorde inget.
Blir man kungligt road får man ta en liten törn på köpet.

Copyright Klimakteriehäxan

2 kommentarer:

  1. Anonym10:42 em

    Hon var med i ett tv program för inte så länge sedan,,,,en helt otrolig donna. Så otrolig mångkunnig,, hoppas hon blir så stor som hon faktiskt förtjänar.

    SvaraRadera
  2. JA! JA! JA!
    Jag såg henne också på Rea i vintras.

    Första reaktionen var: Vem fan är det där, ta tillbaka Lundin och company...men sen kunde dom fara och flyga och hon kunde ha fått fortsatt sitt imitationsnummer hela kvällen! Bara hur bra som helst.

    SvaraRadera