söndag, januari 01, 2006

Röda trosor också till nyår!

Varje dag lär man sig något nytt.
I går, till exempel, på årets sista dag, fick jag lära mig att det på vissa ställen i världen är sed och tradition att ha röda trosor på nyårsafton.
För en tid sedan skrev jag om hur den röda underklädestrenden väller över oss i jultider, då det verkar som om varje ”riktig” kvinna ska ha rött under - Julen kräver röda trosor.

Nu visar det sig att i Spanien och Italien förväntas tjejer absolut ha röda trosor på Sylvester-festen.
Detta, fullständigt nytt för mig, inhämtade jag eftersom jag tillbringade en del av nyårsaftonen i sällskap med spanjorer och italienare.
En italiensk kille hävdade dessutom bestämt att även herrar bör ha rött under, fast han sa att han bröt mot den regeln det här året – han var ju ändå i Sverige…

De spanska tjejerna, däremot, visade glatt upp bevis för sin traditionstrogenhet och halade fram en röd troskant över byxlinningen med ett stort fniss.
Och anledningen till denna sed?
Mina sagesmän menade att det handlar om allmänt lyckobringande tecken. En röst ansåg att det huvudsakligen gällde att få ett lyckat sexliv under det kommande året.

Om resultatet vet jag absolut ingenting, och inte lär jag få veta det heller.
Jag hade ju svart under.
Visste inte bättre.

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Du får helt enkelt bära röda trosor resten av året för att kompensera ditt fatala misstag!
    God fortsättning förresten!

    SvaraRadera
  2. Anonym1:39 em

    Jaha, där rök varje chans till ett lyckat år på den fronten...

    Gott nytt år, klimakteriegudinnan! (Tycker det låter rarare än häxa, hoppas du inte misstycker?)

    SvaraRadera
  3. Det hade jag ingen aaaaning om...och nu är det ett helt år tills nästa nyårsafton...får väl försöka komma ihåg det hela den här tiden ;o)

    SvaraRadera
  4. Och jag som hade valiga vita, hur ska det gå?

    SvaraRadera
  5. inte undra på att själva firandet kändes lite avslaget.. jag hade vita bomulls... huu vilket misstag.. ska inte upprepas...

    SvaraRadera