fredag, juli 23, 2010

Anti-tant-tips i Stockholm

Hannele ska lämna sitt paradis på Hisingen, högst temporärt förstås, för en utflykt till Stockholm. På sin blogg efterlyste hon tips, vilket påminde mig om att jag faktiskt hade tänkt lägga ut några sådana - fast det inte blivit av.
Men det är väl fler än Hannele som sparat sitt besök i huvudstaden till semesterns senare del? Här lite gratisreklam!

Rubriken syftar på affären AntiTanti som ligger på Västerlånggatan i Gamla Stan. Om man kommer från Rosenbad ligger den strax på höger sida. Säljer kläder i olika prislägen och olika storlekar, finns mycket rymligt och en hel del originellt.

Också i Gamla Stan: Räddningsplankan, pytteliten affär vid Sankt Göran och Draken. Otroligt mycket kläder får plats på det lilla utrymmet. Olika prisklasser, alla möjliga storlekar. Har även skor, väskor och smycken!

Olars Ulla-kläder blir man inte heller tantig i. Mycket linne. Finns på Hornsgatan på Södermalm, ta t-banan till Mariatorget, gå vänster på Hornsgatan. Butiken och märket hette tidigare Klädd i konst. Prisvärt speciellt i reatider, kan kännas lite dyrt annars ...

Fortsätter man västerut fast på gatans högra sida kommer man till en butik dit jag alltid tar besökare, eftersom den är den enda i landet i sitt slag, så vitt jag vet. African Touch säljer tyger, prylar, heminredning, knappar, allt tillverkat i Afrika, mycket återvinning, häftiga färger, högst resonabla priser. Här hittar man alltid presenten till den som redan har allt!
Och som bonus finns såväl Stadsmissionen som Myrorna med massor av prylar på Hornsgatans norra sida, samma som African Touch alltså.

Orkar du fortsätta gå? Stäva vidare västerut, förbi Zinkensdamm och några kvarter till. Du kommer till Lady Bee Good, damkläder i väldigt olika prisklasser, olika stilar, olika storlekar, hjälpsam innehavarinna.
Samma sak kan sägas om Zazza, ända framme vid Hornstull - sväng höger och gå mot Västerbron, butiken ligger längst inne i vrån!
Fyrans buss kan man ta om fötterna fått nog.

Nu har jag inte koll på realäget och eventuella sommarstängningar, den brasklappen måste jag slänga in.
God jaktlycka på anti-tant-stigen önskas ni härmed! Ni vet väl att ett reafynd för kvinnor kan jämställas med stora älgtjurar som blivit mäns byte på annan jakt ... när det gäller lyckokänslan, alltså.

Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Vad bra, tack ! Nu vet jag vart jag ska handla mina kläder i fortsättningen.Men det gäller att ta sig med pendeln upp till Stan.Min Mamma var ju född på Söder.Hon älskade NK.Dyrt och fint skulle det vara.Här i Södertälje verkar det bara vara mini-kläder för smått folk.Den där afrikanska affären lockar nog dit mig.Har alltid velat klä mig lite annorlunda,mot vad andra gör.På min gata, även i min trapp bor det färgade.Men de går i vanliga kläder.Vem vill vara tant ? Kul. Kram Mi

    SvaraRadera
  2. Vad bra, tack ! Nu vet jag vart jag ska handla mina kläder i fortsättningen.Men det gäller att ta sig med pendeln upp till Stan.Min Mamma var ju född på Söder.Hon älskade NK.Dyrt och fint skulle det vara.Här i Södertälje verkar det bara vara mini-kläder för smått folk.Den där afrikanska affären lockar nog dit mig.Har alltid velat klä mig lite annorlunda,mot vad andra gör.På min gata, även i min trapp bor det färgade.Men de går i vanliga kläder.Vem vill vara tant ? Kul. Kram Mi

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen, två nätter ska jag väl klara utan min prins :)

    SvaraRadera