måndag, juli 12, 2010

Resultat av en spaningstur

En sommarpromenad i Barndomslandet är det samma som att gå på spaningstur. Så här års håller jag utkik efter smultron. Och det verkar som om vädret varit bärvänligt - det lyser rött både här och där på marken.
Dessutom måste man ha koll efter de första sommarkantarellerna, men inte den minsta lilla gula hattsmula ser jag till.

Sedan handlar det förstås om de vilda djuren. Huggorm brukar jag möta minst en om året. Blir lika skräckslagen varje gång. Visst vet jag att ormen är fridlyst, men det är inte därför jag flyr och låter den leva. Enda anledningen är att jag inte har en aning om hur jag skulle gå till väga för att ihjäl den utan att stryka med själv, av ren fasa.

Nu för tiden gäller det också att vara beredd på möten med större djur. Älg har jag sprungit på ett antal gånger, men på betryggande avstånd. Varg och björn talar man om. En hel del människor anser sig ha sett dem, jag har inte gjort det och är rätt nöjd med det. Skulle jag ställas öga mot öga med ett riktigt vilddjur skulle jag stå mig precis lika slätt som i mötet med huggormen.

Alltså är jag väldigt nöjd med resultatet av min senaste spaningstur: den resulterade bara i smultron, och det är ju faktiskt inte alls "bara". Det är alldeles ljuvligt!

PS Den härliga smultrontallriken tvingade mig tyvärr till möten med en annars sorts vilda djur: såna som flyger och bits. Usch som det kliar! Men det är smällar man får ta.

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. De enda bär jag hunnit kolla är mina egna jordgubbar och det ser ut att bli en fin skörd. Trots att jag bytte ut en hel del plantor i våras så är de fulla av rodnande kart.

    Och de stickande insekterna - tja, här har du ett proffs...!

    SvaraRadera
  2. Anonym2:25 em

    Smultron trädda som ett halsband var en fin present till Mor på 1950-talet och verkade vara rejält uppskattat om man tog hennes leende som betyg.
    Just nu skulle jag vilja ha "din" tallrik (den på fotot, då) framför mig för att avnjutas. Oralt.

    Ha dä!
    Kulsprutan

    SvaraRadera
  3. Ja det var inte illa få ihop till en tallrik med de små goda bären.Jag hade sett ut ett smultronställe, men där var det tomt,antingen någon som hunnit före eller så har det torkat bort.Tog in lite smultronblommor som det blev kart på varav ett mognade, till full storlek.Men smakade inget.Ha det gott i värmen. /Mi

    SvaraRadera
  4. Jag vill ha också ha smultron. Fast hemkörd milkshake är inte illa i brist på smultron.

    SvaraRadera
  5. jag har inget barndomsland, men
    smultron växer på mitt eget berg :)

    SvaraRadera
  6. Önskar att jag hade kunnat bjuda er alla på en bräddfull smultrontallrik! Men bättre än så här blir det kalaset tyvärr inte ...

    SvaraRadera