torsdag, juli 08, 2010

Vykort från Köpenhamn 4

Mitt i Köpenhamns över 400 år gamla botaniska trädgård finns en liten sjö. I den blommar vita och gula näckrosor, sothöns och änder simmar omkring. Runt sjön växer både relativt vanliga och väldigt exotiska växter, besökarna går runt på skuggiga stigar. Här och där stöter man på en staty och en bänk att sitta på.
Det är fridfullt, det är svalkande när sommaren är som allra varmast. Och det är väldigt vackert.

Just i år måste det dock vara vackrare än någonsin, det tror jag fast jag aldrig tidigare varit där inne. Det som tillkommit är ett konstverk, riktigt originellt.
Kvinnan bakom verket heter Britt Smelvaer. Hon har från tidig vår till sen höst samlat in olika löv och andra växtdelar, alla inhemska danska, och sedan gjutit in dem i fiberglas, som formats till stora skålar, uppskattningsvis 150-200 cm i diameter.

Åtta sådana skålar flyter omkring på vattnet, guppar stillsamt, rör sig med vinden, tar upp himlens färg, fångar solens strålar, samsas med sjöfåglar och vattenväxter. Man kan titta länge på dem, utan att ens ha trötta fötter att skylla på!

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Vilken underbar idé! Det ser vackert ut på bild och jag kan bara tänka mig vad fint och rofyllt det ska vara att se en sådan komma flytande emot en.

    SvaraRadera
  2. Anonym2:20 em

    Dejligt!

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  3. Hej hej ville bara passa på att önska er en riktigt skön helg

    SvaraRadera